Domstolen har beslutat att borgmästaren Sadiq Khan har befogenhet att utvidga området kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone) – vilket betyder att den som kör en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund, omkring 169 kronor, varje dag.
Från och med nästa månad utökas området till Londons förorter.
Det är fem politiska församlingar med konservativt styre som har ifrågasatt Khans rätt att vidta åtgärden. Enligt dem finns det färre alternativ för kollektivtrafik i de områden som nu ska omfattas och invånarna är mer beroende av sina bilar.
Vidare hävdar ledningen i förorterna att avgiften drabbar förare med lägre inkomster oproportionerligt mycket, eftersom de inte har råd med nyare bilar.
Khan, medlem i Labourpartiet, säger i sin tur att avgiften hjälper till att minska luftföroreningarna. Han lovar dessutom att han ska utvidga ett ekonomiskt stöd till familjer och småföretag för att skrota äldre bilar.
– Den kommande utvidgningen kommer att leda till att fem miljoner fler Londonbor kan andas renare luft, säger Khan.
För att slippa avgiften bör en bensinbil vara nyare än 16 år. En dieselbil måste vara yngre än sex år, enligt stadens transportmyndighet.
Frågan om ULEZ har också skapat en kris inom partiet. Missnöjet med utvidgningen ses som en orsak till att Tories lyckades hålla ett av tre mandat i ett fyllnadsval i förra veckan.