Högerpartiet Tories har haft grepp om makten ända sedan 2010, men nu är det inte alls stadigt längre. Turbulensen kring EU-utträdet och sedan ledarstriderna när Boris Johnson ersattes av Liz Truss som ersattes av Rishi Sunak har kostat partiet dyrt.
Enligt samstämmiga opinionsmätningar är Tories nu chanslösa att behålla makten efter nästa val – och det behöver hållas under nästa år.
När Sunak i dag håller sitt stora linjetal på partiets kongress håller alla utkik efter ledtrådar till när han siktar på att utlysa valet. Blir det under våren som vanligt, eller försöker han sig på någon annan variant i skenet av det desperata opinionsläget?
Viktig pepp
Och en lika het fråga är HS2. Det är en förkortning för High Speed 2, alltså höghastighetsjärnvägen tänkt att bli en ny pulsåder norrut från London till Birmingham, Manchester, Leeds och i förlängningen Skottland. Bygget började förberedas redan under socialdemokratiska Labours styre i slutet av 00-talet, och ses som en viktig peppsignal till det ofta försummade norra England.
Det beräknade priset för HS2 har dock rusat bortom allas värsta farhågor. 2013 landade kalkylen på 37,5 miljarder pund. Nu senast är den uppe i drygt 100 miljarder. Det motsvarar över 1 300 miljarder kronor, skulle göra projektet till ett av världens absolut dyraste – och då har inte ens den senaste tidens inflation hunnit läggas in i beräkningarna.
Lottlösa städer
Sunak har redan tidigare sagt att den nordligaste biten, från Manchester till Leeds, inte blir av. Nu väntar sig många att han kapar projektet ytterligare, så att det bara byggs snabbspår London–Birmingham i nuläget. Städerna i norr, Liverpool, Manchester, Sheffield och Leeds, blir då helt lottlösa – ett symboltungt besked om det skulle komma just i ett tal som hålls i Manchester.
Inför talet har premiärministern varit snål med ledtrådar.
– Det är korrekt att säga att jag inte kommer att pressas in i förhastade beslut om något så här viktigt som kostar landet tiotals miljarder pund, sade han häromdagen till Sky News.