Krisen hejdas med soldater – och albaner?

Mackar runt London har fortfarande slut på bränsle. Nu har soldater satts in i hopp om att få bukt med transportkrisen i Storbritannien. Och så kan Natos bombningar på Balkan 1999 få en oväntad roll.

En tankbil lämnar Buncefield-terminalen i Hemel Hempstead, en av de platser där soldater nu satts in för att hjälpa till med bränsleleveranser.

En tankbil lämnar Buncefield-terminalen i Hemel Hempstead, en av de platser där soldater nu satts in för att hjälpa till med bränsleleveranser.

Foto: Alastair Grant/AP/TT

Storbritannien2021-10-04 11:42

Regeringen har skyllt krisen på hamstring, en ond cirkel när folk hör att det är svårt att få tag på fossila bränslen och därför tankar mer än de skulle behöva.

Flaskhalsen är distributionen ut från petroleumdepåerna till mackarna. Det saknas chaufförer sedan många utländska sådana åkt hem efter EU-utträdet. I förra veckan meddelade regeringen att soldater skulle kunna sättas in för att stävja den akuta krisen.

"Det blir bättre"

Och på måndagen anlände uniformerad militär till bland annat oljeterminalen Buncefield i Hemel Hempstead, längs trafikpulsådern M1 norrut från London, vittnar nyhetsbyrån Reuters utsända om.

– För att vara riktigt på den säkra sidan har vi satt in dessa extra förare, säger finansminister Rishi Sunak till radiostationen LBC.

Han hävdar dock att läget ljusnat dag för dag.

– Det blir bättre, och när efterfrågan lägger sig på mer normala nivåer finns det starka förväntningar om att detta löser sig självt.

Å andra sidan uppger branschorganisationen UKPRA att mer än var femte mack i sydöstra England, däribland London, har tomt i tankarna.

Vädjan till tyskar

Och apotekssammanslutningen AIMP ser effekter på läkemedelsförsörjningen.

– Krissituationen har börjat förbättras, men vi vet att vissa delar av landet fortsätter att påverkas av förseningar i leveranser av mediciner, säger AIMP-chefen Leyla Hannbeck till Reuters.

Myndigheterna har de senaste dagarna gått ut med flera mer eller mindre desperata rop efter lastbilsförare. Exempelvis gick en vädjan ut till bland annat tyskar boende i landet, eftersom alla som tog körkort i Tyskland fram till 1999 fick lastbilsbehörighet på köpet.

Ett annat uppseendeväckande tips kommer från Albaniens ambassadör Qirjako Qirko, som menar att det säkerligen finns många albaner i Storbritannien som kan hjälpa till.

– Albaner är beredda att arbeta för brittiska regeringen för att få bukt med detta problem, utan betalning, säger han till The Guardian.

Elbilsintresset ökar

Ungefär 150 000 albaner tros leva i Storbritannien. Men många är papperslösa, så antalet och deras körkortsstatus är svåra att beräkna. Qirko förklarar att albaner i gemen är väldigt tacksamma för den västliga försvarsalliansen Natos insatser i kriget på Balkan 1999.

– Albaner i Förenade kungadömet kan arbeta gratis för detta land.

– Vi känner evig tacksamhet mot regeringen, och armén, för det de gjorde för våra bröder i Kosovo.

Samtidigt har krisen inneburit en rejäl kick för grönare transportsätt. Webbsökningar kring elbilar rusade upp med 1 600 procent för en och en halv vecka sedan, då rapporterna om bränslebrist tog fart, skriver brittiska medier. Det har även resulterat i ett konkret köpintresse.

– Vi har sett en jättelik ökning av förfrågningar till återförsäljarna, i snitt har det kommit en varannan minut, säger Ian Plummer vid bilhandelsföretaget Auto Trader till The Daily Mail.

Lastbilar för bränsletransporter vid en depå i Fenstanton, norr om London, i lördags.
Lastbilar för bränsletransporter vid en depå i Fenstanton, norr om London, i lördags.
Fakta: Brittisk transportkris

Delar av näringslivet har länge varnat för att Storbritanniens EU-utträde skulle kunna leda till svårigheter med leveranser. "Brexit" ägde rum i månadsskiftet januari-februari förra året, men olika typer av övergångsregler sträckte sig långt in på 2021.

Nu har dock visumregler lett till att exempelvis utländska lastbilschaufförer i stora skaror lämnat Storbritannien. Premiärminister Boris Johnsons regering menar att det är helt enligt plan, och att britter i stället ska ta över dessa jobb. Men dels saknas det kompetens, dels anses lönerna ofta för låga.

För två veckor sedan blev läget akut för utkörningen av bensin och diesel. Oljebolag larmade om att de inte hade tillräckligt med förare. Det ledde till att bilister började hamstra. Därmed uppstod en ond cirkel med minskande utbud och extrem efterfrågan. Det rapporteras om timslånga köer vid mackar, slagsmål vid pumparna, och att en del fyller pet-flaskor och andra tillfälliga behållare med bensin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!