I kampen mot de dödliga avgaserna har London några av Europas hårdaste regler. En gammal bil med dålig avgasrening behöver i centrum betala såväl trängselskatt som utsläppsavgift, totalt 27,50 pund (ungefär 375 kronor) – varje dag.
Och i slutet av augusti ska området med utsläppsavgift växa kraftigt, så att det omfattar hela Storlondon innanför ringmotorvägen M25. Där bor ungefär nio miljoner människor.
Thatchers bil
Utvidgningen har överklagats av några av Storlondons kommuner, eftersom de tycker att reglerna tvingar invånare att skaffa nyare och renare bilar de kanske knappt har råd med.
Men i veckan har High Court, motsvarande ungefär hovrätten, godkänt expansionen, som därmed kan träda i kraft den 26 augusti. Beskedet välkomnas av borgmästare Sadiq Khan (Labour), som tagit över satsningen från föregångaren Boris Johnson (Konservativa).
– Detta tydliga beslut i High Court låter oss fortsätta med den svåra men livsviktiga uppgiften att rena Londons luft och bekämpa klimatkrisen, kommenterar Khan enligt BBC.
Men trots att åtgärderna alltså inleddes av partikamraten Johnson reagerar premiärminister Rishi Sunak negativt. I ett utspel på söndagen framhåller han bilen som frihetssymbol. "På tal om frihet", skriver han i en tweet, där han fotograferats sittande i föregångaren Margaret Thatchers gamla bil. Inlägget fortsätter med att han beordrat "en översyn av bilfientliga åtgärder över hela landet".
Positiv sjukvård
Därmed är kanske sista ordet inte sagt, även om Sunak får svårt att hinna stoppa Londons planer innan de träder i kraft om mindre än en månad.
Sjukvården, som påpekat att Londonluften ofta överskrider gränsvärdena för föroreningar, är positiv till zonerna.
– Vecka in och vecka ut träffar jag patienter som lider av den farliga luften, säger läkaren Anna Moore till BBC.
– Detta kommer att förbättra hälsan för miljoner Londonbor.