Trots protester: Hela London nu "ultramiljözon"

Borgmästaren understryker att det räddar tusentals liv varje år. Motståndarna kallar det en straffskatt för fattiga pendlare. Och kommuner försöker göra uppror. Men trots spänningarna har Londons "ultramiljözon" Ulez nu utvidgats till att omfatta uppemot tio miljoner människor.

"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen.

"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen.

Foto: Jeff Moore/PA/AP/TT

Storbritannien2023-08-29 08:49

Zonen innebär att gamla bilar med dålig avgasrening måste betala 12,50–27,50 pund (mellan ungefär 175 och 375 kronor) för att köra i London – varje dag.

För borgmästare Sadiq Khan och många miljöengagerade Londonbor är den ett måste, för att rena den brittiska huvudstadens ökänt dåliga luft och undvika stora mängder sjukdomar och förtida dödsfall.

Redan den mindre zon som finns sedan några år tillbaka har hjälpt till att "sänka mängden sjukhusinläggningar av astmasjuka barn på grund av luftföroreningar med 30 procent", skriver Khan på X, tidigare Twitter.

Han påpekar också att nio av tio bilar är så moderna att de slipper avgift, och för övriga finns en skrotningspremie à 2 000 pund (28 000 kronor) för bilar och 1 000 pund för motorcyklar.

Johnsons projekt

Detta biter dock inte på tusentals pendlare och hantverkare som menar att de är helt beroende av sina gamla fordon, och redan så pressade av den ekonomiska krisen att de omöjligen har råd att uppgradera.

Från början var projektet ändå en profilfråga för den cykelivrande högerborgmästaren, och sedermera premiärministern, Boris Johnson. Men nu har Ulez tvärtom blivit ett slagträ för högern mot socialdemokraten Khan i synnerhet och även hans oppositionsparti Labour i allmänhet.

Premiärminister Rishi Sunak, från Johnsons högerparti Tories, försökte rida på pendlares missnöje genom att utnämna bilen till frihetssymbol. Det blev dock misslyckat, eftersom han sade sig göra utspelet från förarsätet i den legendariska företrädaren Margaret Thatchers gamla Rover – vilket visade sig inte vara helt sant.

Grannlän vill inte skylta

Men enligt brittiska medier är även Khans egen partiledare Keir Starmer orolig för hur Ulez ska påverka opinionen, och har förgäves försökt få London att avvakta. Trots det trädde utvidgningen av zonen i kraft på tisdagsmorgonen.

Sista ordet lär dock inte vara sagt, särskilt som en mängd juridiska frågetecken dröjer kvar. Bland dem finns det faktum att nästan alla kringliggande län i protest vägrat sätta upp vägskyltar som varnar för utsläppszonen, rapporterar BBC. Bilister riskerar därmed att missa att de kör in i zonen. Frågan har redan rests om vem som i så fall ska betala eventuella böter – bilisten eller myndigheten som vägrat skylta?

Fakta: Miljözoner

London är bara en av alltfler europeiska storstäder som straffar eller bannlyser smutsiga bilar, i hopp om att få bukt med luftföroreningar som saboterar folkhälsan och kostar sjukvården mångmiljardbelopp.

Avgiften för att köra i Londons miljözon (Ulez, Ultra Low Emission Zone) är 12,50 pund (cirka 175 kronor) per dag. På det kommer i centrala London en daglig trängselskatt à 15 pund (drygt 200 kronor) som alla avgasbilar måste betala.

För att slippa Ulez-avgiften i London måste man ha en elbil eller en bensin/diesel-bil med ny avgasrening. Förenklat innebär det att bensinbilar måste vara nyare än 2005, dieslar nyare än 2015.

Om och när avgasbilar helt ska portas från London har inte meddelats. Men i Paris, som har liknande luftproblem, har man redan nu sagt att inom miljözonen kommer inga avgasbilar att tillåtas från 2030.

Motsvarigheten i Sverige heter miljözon 1, 2 och 3. Den striktaste, miljözon 3, tillåter inga avgasbilar. Den har ännu ej införts någonstans, men Stockholm och Göteborg planerar att upprätta miljözon 3 i mindre delar av städerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!