Den vita minibusstaxin körde genom Khayelitsha, en fattig förstad till Kapstaden, vid tretiden på eftermiddagen när en passagerare i en annan taxibuss öppnade eld. Två män och en kvinna som färdades i bussen dog. Ett fem månader gammalt spädbarn skottskadades. Gärningsmännen flydde från platsen.
Händelsen, som inträffade den 15 juli, är bara en i mängden som kopplas till det pågående "taxikriget" i området kring Kapstaden. Att ta sig till och från jobbet är livsfarligt för invånarna i svarta, fattigare bostadsområden, så kallade townships.
Yrkesmördare attackerar taxichaufförer, och skottlossning utbryter med jämna mellanrum på de hållplatser där minibussarna plockar upp passagerare. Minst 83 människor har dödats i taxikonflikten bara i år, varav 24 under juli månad.
– Taxivåldet är ett problem som funnits i årtionden, säger Guy Lamb, kriminolog med fokus på våldsbrottslighet vid universitetet i Stellenbosch, till TT.
Hård konkurrens
Av alla mord i Sydafrika mellan år 2000 och 2017 var 43 procent kopplade till taxiindustrin, enligt en sammanställning av yrkesmord från University of Cape Town.
– Andelen har sannolikt ökat på senare år till över hälften av morden, säger Guy Lamb.
Anledningen är konkurrens mellan taxiförarna om de mest lukrativa rutterna. 15 miljoner sydafrikaner packar varje dag in sig i minibussarna för att ta sig till arbetet.
Resvägen är ofta lång för fattiga svarta sydafrikaner, som arbetar i städer som Kapstaden men bor i townships utanför dem. En rest från apartheidtidens rasåtskillnad, då svarta tvångsförflyttades från städerna till townships.
Våldsam konfliktlösning
Taxiförarna har organiserat sig i konkurrerande taxiföreningar som försvarar sina rutter.
– Eftersom branschen är så oreglerad finns en tendens att lösa konflikter med våld, säger Guy Lamb.
– Taxibranschen är ett av få sätt att tjäna pengar för unga män i townships. Det är en bransch med extremt stor konkurrens, och där det är väldigt svårt att ta sig in. För att överleva måste man använda våldsamma metoder.
Det har dessutom skett en stor inflyttning av människor på jakt efter jobb till området runt Kapstaden de senaste tio åren, vilket har ökat konkurrensen i taxibranschen. Den senaste tiden eskalering av taxivåldet i Kapprovinsen handlar om en konflikt kring en särskilt lönsam rutt utanför Kapstaden.
– Nya chaufförer tar sig i in i branschen och försöker ta över rutter som körs av andra, säger Guy Lamb.
Pausad rutt
I juli enades taxiföreningar om att pausa den omstridda rutten i två månader på grund av det upptrappade våldet. Men även annan kollektivtrafik innebär risker för resenärerna till och från kåkstäderna.
– Bussförare och bussar har blivit beskjutna av yrkesmördare som hyrts in av taxiföreningarna, säger Guy Lamb.
– Det har använts som ett sätt att avskräcka folk från att använda bussar, som är billigare än taxi.
Det har också förekommit rapporter om Uber-förare och privatbilister som stoppats och trakasserats av taxichaufförer för att de kört folk till jobbet.
För fattiga sydafrikaner i townships är konsekvenserna förödande i ett läge när pandemin och hårda nedstängningar har slagit hårt mot ekonomin. Taxibussarna är ofta nödvändiga för att ta sig till arbetet, skolan och mataffärer.
"Det här är väldigt dåligt för min ekonomi", säger Bulelani Mthombo, som bor i kåkstaden Nyanga och arbetar i centrala Kapstaden, till tidningen Sunday Times .
"Jag måste betala någon för att köra mig till busstationen. Problemet är inte bara att jag måste betala mer pengar, jag riskerar också mitt och bilägarens liv, för om taxichaufförerna upptäcker det här är vi båda döda", fortsätter Bulelani Mthombo.
Tar polisroll
Samtidigt tar taxiföreningarna ibland på sig en polisroll, eftersom det ofta saknas fungerande institutioner i kåkstäderna. I samband med den våg av upplopp som drabbade Johannesburg, Durban och andra sydafrikanska städer under sommaren skyddade taxiföreningar köpcentrum från plundrare, och sköt mot dem. Stängda köpcentrum innebär nämligen färre taxiresor.
– I områden där polisen är ineffektiv eller osynlig är det ofta till taxiföreningarna som folk vänder sig till om de blivit rånade och vill ha tillbaka sina saker, säger Guy Lamb.
Han ser taxivåldet som symtom på en rad problem i dagens Sydafrika:
– Det handlar om dålig tillgång på trygg och överkomlig kollektivtrafik och brist på myndighetskontroll. Det handlar också om att det finns en norm att använda våld för att lösa konflikter, inte bara i taxisektorn, utan i hela det sydafrikanska samhället.