EU-kommissionen, ministerrådet och Europaparlamentet har nu diskuterat klart och enats om formuleringarna i nya digital services act (DSA).
Lagen är tänkt att innebära en ny verklighet inom unionen vad gäller bland annat hatiskt eller olagligt innehåll på sociala medier, riktad annonsering och hämndporr.
Kort och gott kommer EU kunna sätta större tryck på företag som Facebook, Google, Twitter, Instagram och Snapchat och hålla dem ansvariga för innehållet på deras plattformar på ett helt nytt sätt. EU-topparna har upprepade gånger påpekat att den nya lagen är till för att skydda privatpersoner mot stora techjättar.
– Det som är tillåtet i vardagliga livet kommer att vara tillåtet på internet, men det som är förbjudet i vardagen kommer även att vara förbjudet online, sade inremarknadskommissionären Thierry Breton tidigare i år och passade i samma veva på att kalla nätet för "vilda västern".
Bolag som bryter mot reglerna kan komma att tvingas böta upp till sex procent av sina globala årsinkomster.
Även företagens interna maskineri, deras algoritmer, måste bli mer transparenta och tillgängliga för att komma i linje med den nya EU-lagen.
Parallellt med DSA finns förslaget DMA (digital markets act) vars mål är att reglera marknaden och tvinga de stora nätaktörerna (Apple, Meta, Google, Amazon och fler) att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.