Beslutet, som gäller områden med tät bebyggelse i den danska huvudstaden, har fattats av kommunledningen (Borgerrepræsentationen).
"Tillsammans med våra konkurrenter har vi 600 000 användare i Köpenhamn, som nu ska tillbaka in i överfyllda bussar och tåg", säger Eric André, chef i Danmark och Sverige för uthyrningsföretaget Voi, i ett pressmeddelande. Han tycker att det är ett märkligt beslut under pågående pandemi när stadens invånare avråds från att åka kollektivt.
Men kommunens mark behöver användas till annat än elsparkcyklar, anser Köpenhamns teknik- och miljöborgmästare Ninna Hedeager Olsen (Enhedslisten).
– Det kan vara bänkar, det kan vara uteserveringar och allt möjligt annat, säger hon till nyhetsbyrån Ritzau.
Sedan elsparkcyklarna bredde ut sig i gaturummet 2019 har de varit omdiskuterade i Danmark. Uthyrningsföretagen har svarat med att införa egna begränsningar. Men det räcker inte, anser teknik- och miljöborgmästaren, som pekar på att företagen agerade i sista stund, när de visste att beslutet var på väg.
Voi säger sig ha efterfrågat en reglering länge och hade hoppats på en kompromiss med Köpenhamns kommunledning. Företaget har bland annat förklarat sig villigt att investera i parkeringsställ och att anställa personer som kan flytta på felparkerade elsparkcyklar, enligt pressmeddelandet.
Rättat: I en tidigare version angavs en felaktig titel på Eric André, Voi.