Tillsammans med de tidigare öppnade Gotthardbas- och Lötschberg-tunnlarna utgör spåren under alptoppen Ceneri ett jätteprojekt som på tyska förkortas Neat (Neue Eisenbahn-Alpentransversale) – en nästan platt transportrutt mellan nord- och sydsidan av Alperna.
I relation till havsnivån handlar det fortfarande om höjdskillnader på flera hundra meter, men att den är så flack kan ändå bli en revolution för frakttrafiken. Stora tunga godståg, som tidigare inte haft en chans att bestiga Europas största bergskedja, kan köra obehindrat de 140 milen mellan jättehamnarna i Rotterdam och Genua.
Målet uppnått
Även persontrafiken blir smidigare. Tågen mellan Milano och Zürich ska vad det lider kunna gå på tre timmar, mot uppemot fyra i dag.
– Det här är sista pusselbiten. Målet att ha en platt räls genom Alperna är uppnått, sade Vincent Ducrot, vd på det statliga schweiziska järnvägsbolaget SBB, till medier i samband med invigningen på fredagen.
Ceneribastunneln har kostat 3,6 miljarder franc (34,5 miljarder kronor), medan hela Neat gått loss på 220 miljarder kronor. Men kapaciteten blir också stor, upp till 170 godståg och 180 persontåg kan gå genom tunneln varje dygn.
– Vi kommer att kunna ha 750 meter långa godståg med upp till 2 100 ton gods, säger Ducrot.
I december
Det innebär att Alperna slipper hundratals långtradarturer varje dag, och därmed tonvis mindre utsläpp.
– Miljönyttan är tydlig, och det handlar inte bara om Alperna, säger Schweiz president Simonetta Sommaruga till Reuters.
– Detta innebär en konkurrensfördel både för Schweiz och för hållbar transportpolitik.
Efter denna veckas ceremoniella öppning inleds den reguljära trafiken i Ceneribastunneln först den 13 december.