Målet är den tyska ön Nordenrey, över 70 mil fågelvägen norrut, skriver projektet på Instagram. Tanken är att sätta flera världsrekord för serietillverkade och trafikgodkända batteriflygplan, rapporterar branschsajten Electrek.
Elflyget är dock bara i sin linda, och turen påminner med sina täta pauser om flygets barndom. Totalt sex stopp görs för att ladda batterierna, som är på blygsamma 25 kilowattimmar – mindre än hälften av kapaciteten i de senaste elbilarna.
– Vi vill visa att det finns alternativ, även om vi inte kör hela rutten i ett sträck, säger teammedlemmen Marco Bulhozer enligt Electrek.
– Koldioxidneutralt flyg är redan möjligt i dag. De flesta små plan flyger ändå kortare än 200 kilometer åt gången, det kan man göra elektriskt.
Mycket längre dylika flygresor har genomförts tidigare – bland annat när soldrivna Solar Impulse flög jorden runt – men då på experimentbasis med specialbyggda prototyper.
Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa typcertifierade tidigare i sommar Velis Electro, något som beskrevs som det första sådana godkännandet i världen. Och så sent som häromdagen levererades Sveriges första exemplar till Göteborg-flygplatsen Säve, skriver den lokala Aeroklubben på Facebook.