Danmark och Nederländerna har tagit på sig ansvaret att leda utbildningsprogrammet inom F-16 för ukrainska piloter.
Vanligtvis tar det över två år att färdigutbildas i det amerikanska stridsflygplanet. Nu tvingas inlärningen komprimeras till ett fåtal månader vilket är svårt, men fullt möjligt, menar Per Hård af Segerstad, överstelöjtnant och chef för luftavdelningen vid Försvarshögskolan.
– Om du redan är utbildad kan du komma ganska långt på ett halvår om du har ett materiel med piloter som har flugit stridsflygplan tidigare och har en jaktutbildning, som ukrainska piloter generellt har, säger Per Hård af Segerstad.
Öka antal flyglektioner
Enligt Per Hård af Segerstad, som själv suttit som pilot i Jas Gripen-flygplan, går den tiden att ytterligare kapa när det pågår ett krig.
– Istället för att köra en till två flygningar per dag så kan man öka till två till tre flygningar, men sedan tror jag inte att det är värt så mycket att flyga ännu mer. Man måste även ha tid att utvärdera och få instruktioner från lärare, precis som vilken utbildning som helst, säger han.
Vilka vapen Ukraina sedan får avgör mycket hur F-16-planen kan komma att användas när de väl är plats i Ukraina.
– Förhoppningsvis kan man fokusera utbildningen på ett antal vapen som man vet att man kommer att få.
Stöd i offensiv
Förutom jaktuppdrag i luften mot enklare mål som obemannade drönare med sprängmedel eller de mer komplicerade mot ryska flygplan, kan F-16 även vara nyttiga mot markmål, förklarar Per Hård af Segerstad.
– Som vid en eventuellt offensiv som det pratas om, då kan man använda dem för att få ännu mer vapen kraftsamlat tillsammans med markförbanden för genombrott av en frontlinje.
Ukraina har länge vädjat om att få tillgång till stridsflyg för att kunna försvara sig mot Ryssland. Förra veckan togs ett stort steg på vägen när USA:s president Joe Biden gav grönt ljus för att det amerikansktillverkade F-16-planet får skickas till kriget.
Samtidigt uppmanar USA:s försvarschef, general Mark Milley, människor att inte sätta för stor tilltro till planens förmåga att vända kriget.
– Det finns inga magiska vapen i krig, F-16 är det inte och inget annat vapen heller, sade Milley till reportrar under torsdagen.
Oklart med leverans
Skillnaderna mellan ett F-16 och de gamla sovjetiska modeller som Ukraina förfogat över tidigare är däremot stora, menar Per Hård af Segerstad.
– F-16 är modernare och har bättre avionik, och man har ett bättre beslutsläge som pilot. Man ser med hjälp av radar och sensorer, men även genom datalänkar som förser med information om vad andra radarer, som sitter i andra flygplan eller står på marken, ser i luften.
När en uppsättning modernare stridsflygplan kommer att finnas på plats i kriget är fortfarande oklart. Ännu har inga länder fattat konkreta beslut om att avvara några exemplar.
Ukraina har tidigare bett om 200 av de 3 000 F-16-plan som i dag finns i bruk i världen. Den önskan lär inte hörsammas, men varje division på runt 20 flygplan skulle göra skillnad, tror Per Hård af Segerstad.
– Jag tror inte att man ska tänka att det går att putta in fem flygplan åt gången. Det skulle inte vara önskvärt, säger han.
– Sedan är det frågan om hur många flygplan man har piloter till på kort sikt. 200 flygplan är lite mycket att tugga i sig, men man får börja någonstans.