– Ryssarna har gått i (säkerhetstjänsten) SBU:s fälla två gånger, säger en källa till nyhetsbyrån AFP.
Den första händelsen beskrivs som en explosionsartad brand, utlöst på ett godståg lastat med bränsle på väg genom Severomujskijtunneln, känd som en av Asiens längsta, natten till i torsdags, rapporterar nättidningen Politico. Uppgifterna går isär om tågtrafiken efter det behövde ledas om, men på fredagen inträffade en ny liknande explosion på en tåglinje i trakten.
Stalins order
Dåden skedde i Burjatien, öster om Bajkalsjön, längs BAM (Bajkal-Amur magistral), en av de ryska stambanorna. Den löper i östvästlig riktning genom Sibirien, norr om den mer kända Transsibiriska järnvägen till Vladivostok.
Dessa banor byggdes under stor möda från 1930-talet och framåt. Tiotusentals krigsfångar från bland annat Tyskland och Japan uppges ha stupat när den sovjetiske diktatorn Josef Stalin beordrade att linjerna skulle slutföras till varje pris.
Till skillnad från den mer sydliga Transmongoliska järnvägen, genom Mongoliet, ger BAM en direkt förbindelse mellan Ryssland och Kina, som fortsätter en intensiv handel trots Ukrainakriget.
"Är paralyserad"
– Detta är en den enda större järnvägsförbindelsen mellan Ryska federationen och Kina, citerar ukrainska medier en källa.
– Och nu är den rutten, som Ryssland använder även för militära ändamål, paralyserad.
Kina har intagit en avvaktande roll i det geopolitiska spelet kring Ukrainakriget, och förser inte öppet Ryssland med exempelvis vapen. Men närmare hur handeln ser ut mellan länderna är höljt i dunkel.
Ryska myndigheter har bekräftat att "terrordåd" utreds i området, men om händelserna faktiskt har kopplingar till Ukrainakriget är inte officiellt bekräftat.