Med tanke på vattnets djup och tiden som har gått sedan bron kollapsade natten till tisdagen lokal tid förmodas de sex byggnadsarbetare som saknats sedan olyckan vara döda, uppger Jeffrey Pritzker, vice vd på Brawner Builders. En sjunde vårdas på sjukhus.
De arbetade med att laga potthål på bron.
Sökinsatsen avbröts på tisdagskvällen och ska återupptas vid gryning onsdag morgon, enligt polisen.
På övervakningsfilmer syns det stora fraktfartyget köra in i en bropelare vid 01.30-tiden på natten lokal tid. På bara några sekunder går stålbron i bitar och faller ned i vattnet.
Kollisionen föregicks av ett strömavbrott på fartyget, och besättningen ropade mayday, säger Marylands guvernör Wes Moore enligt lokala medier.
– De här personerna är hjältar. De räddade liv, säger Moore om besättningen, vars nödrop gjorde det möjligt att begränsa trafiken på bron strax före kraschen.
Kyligt i vattnet
Minst sju personer och flera fordon hamnade i Patapscofloden. Räddningsbåtar och flera dykare sökte igenom vattnet i ett stort område runt resterna av bron. Ekolod, undervattensdrönare och värmekameror har också använts i sökandet.
Strömt vatten samt kyla försvårar räddningsarbetet.
USA:s president Joe Biden säger att bron ska repareras så fort som möjligt, men att det kan "ta ett tag". Presidenten lovar också att skicka alla federala resurser som behövs.
– En hemsk olycka, säger han.
Fartygstrafiken in och ut från Baltimore hamn, som är mycket viktig för bland annat USA:s bilexport, har ställts in tills vidare.
Längsta bron i området
Fraktfartyget Dali, registrerat i Singapore och chartrat av danska Mærsk, ska vid olyckstillfället just ha avgått från Baltimores hamn med destination Sri Lanka.
Ingen ur besättningen är skadad, enligt uppgifter från rederiet i Singapore.
Bron i fråga, Francis Scott Key Bridge, är den längsta i området. Den är en av flera vägförbindelser mellan USA:s huvudstad Washington DC och New York, och raset befaras innebära stora problem i påsktrafiken. Högbrodelen är i stål och öppnades för trafik 1977.