Med tanke pÄ vattnets djup och tiden som har gÄtt sedan bron kollapsade natten till tisdagen lokal tid förmodas de sex byggnadsarbetare som saknats sedan olyckan vara döda, uppger Jeffrey Pritzker, vice vd pÄ Brawner Builders. En sjunde vÄrdas pÄ sjukhus.
De arbetade med att laga potthÄl pÄ bron.
Sökinsatsen avbröts pÄ tisdagskvÀllen och ska Äterupptas vid gryning onsdag morgon, enligt polisen.
PÄ övervakningsfilmer syns det stora fraktfartyget köra in i en bropelare vid 01.30-tiden pÄ natten lokal tid. PÄ bara nÄgra sekunder gÄr stÄlbron i bitar och faller ned i vattnet.
Kollisionen föregicks av ett strömavbrott pÄ fartyget, och besÀttningen ropade mayday, sÀger Marylands guvernör Wes Moore enligt lokala medier.
ââDe hĂ€r personerna Ă€r hjĂ€ltar. De rĂ€ddade liv, sĂ€ger Moore om besĂ€ttningen, vars nödrop gjorde det möjligt att begrĂ€nsa trafiken pĂ„ bron strax före kraschen.
Kyligt i vattnet
Minst sju personer och flera fordon hamnade i Patapscofloden. RÀddningsbÄtar och flera dykare sökte igenom vattnet i ett stort omrÄde runt resterna av bron. Ekolod, undervattensdrönare och vÀrmekameror har ocksÄ anvÀnts i sökandet.
Strömt vatten samt kyla försvÄrar rÀddningsarbetet.
USA:s president Joe Biden sÀger att bron ska repareras sÄ fort som möjligt, men att det kan "ta ett tag". Presidenten lovar ocksÄ att skicka alla federala resurser som behövs.
ââEn hemsk olycka, sĂ€ger han.
Fartygstrafiken in och ut frÄn Baltimore hamn, som Àr mycket viktig för bland annat USA:s bilexport, har stÀllts in tills vidare.
LÀngsta bron i omrÄdet
Fraktfartyget Dali, registrerat i Singapore och chartrat av danska MÊrsk, ska vid olyckstillfÀllet just ha avgÄtt frÄn Baltimores hamn med destination Sri Lanka.
Ingen ur besÀttningen Àr skadad, enligt uppgifter frÄn rederiet i Singapore.
Bron i frÄga, Francis Scott Key Bridge, Àr den lÀngsta i omrÄdet. Den Àr en av flera vÀgförbindelser mellan USA:s huvudstad Washington DC och New York, och raset befaras innebÀra stora problem i pÄsktrafiken. Högbrodelen Àr i stÄl och öppnades för trafik 1977.