Oklart när Nasas månraket kan skjutas upp

Två planerade uppskjutningar. Två bränsleläckor. Nu kämpar Nasa för att hinna åtgärda problemen med månraketen Artemis 1 tills nästa fönster mot rymden öppnar sig.

Två gånger om har tekniska problem hindrat Nasaraketen Artemis 1:s avfärd mot månen.

Två gånger om har tekniska problem hindrat Nasaraketen Artemis 1:s avfärd mot månen.

Foto: Chris O'Meara/AP/TT

USA2022-09-04 11:03

Artemis är rymdprogrammet som återigen ska ta människan till stjärnorna. Först till månen. Sedan – kanske – till Mars.

Men hittills har motgångarna avlöst varandra. Artemisprogrammet är flera år försenat och har dragit över budget med många miljarder dollar.

På måndagsmorgonen den 29 augusti, svensk tid, ställdes den första planerade uppskjutningen in efter att en bränsleläcka upptäckts – och tusentals tillresta rymdentusiaster fick återvända hem besvikna.

Det andra uppskjutningsförsöket, på lördagskvällen svensk tid, spolierades av samma problem.

– Det här är en helt ny raket, en helt ny teknologi, en helt ny ambition om att återvända till månen och förbereda en resa till Mars, kommenterar Nasachefen Bill Nelson.

– Ja, det är komplicerat.

Kamp mot klockan

Nästa chans att skjuta upp Artemis 1 infaller mellan den 19 september och 4 oktober. Att raketen är redo tills dess är osannolikt, även om Nasa menar att det är "för tidigt" att utesluta.

Att raketen är redo till det därpå följande uppskjutningsfönstret, som sträcker sig från 17–31 oktober, är inte heller säkert.

– Det beror verkligen på vilka förslag som teamet kommer med, förmodligen nu på måndag eller tidigt på tisdagsmorgonen, säger Jim Free, biträdande chef för Nasas drivsystemsutveckling.

Otät packning pekas ut

Artemis 1 tankas med närmare fyra miljoner liter raketbränsle – extremkylt flytande väte och syre.

Bränsleläckan beskrivs som "stor" och en otät packning pekas ut som en av de "främsta misstänkta". Nasas ingenjörer befarar att packningen måste bytas.

Smidigast vore att genomföra bytet direkt på startplattan men risken är att raketen måste transporteras tillbaka till monteringshallen – ett mer tidskrävande företag.

För att komplicera saken ytterligare måste en eventuell uppskjutning i oktober koordineras med en sedan tidigare planerad avresa från Kennedy Space Center i Florida, då en raket ska transportera nya besättningsmedlemmar till den internationella rymdstationen ISS.

Först månen, sedan Mars

Artemis 1 ska genomföra en sex veckor lång obemannad resa runt månen. Ett av de primära målen är att testa månlandarmodellen Orions värmesköld som vid återinträdet i jordens atmosfär kommer att utsättas för temperaturer på drygt 2 700 grader.

Artemis 2 ska enligt planerna avgå 2024. Rymdfärden kommer att vara bemannad men ska inte landa.

År 2025 eller 2026 ska den första den första bemannade månlandningen på över ett halvsekel äga rum genom Artemis 3.

Om allt går vägen hägrar en bemannad resa till Mars i slutet av 2030-talet. Men då måste Artemis 1 först lyckas lämna jorden bakom sig.

Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig beskrivning av raketbränslets sammansättning.

Nasas Artemisprogram

Artemisprogrammet är den amerikanska rymdstyrelsen Nasas plan för att åter sätta människor på månen, inför en eventuell resa till Mars.

Artemis är enligt grekisk mytologi jaktens, djurens och vildmarkens gudinna. Hon är även syster till Apollo som gav namn åt Nasas första månprogram.

Tolv astronauter, alla män, besökte månen under totalt sex flygningar under Apolloprogrammet 1969–1972. Nu ska Nasa sätta den första kvinnan och den första icke-vita personen på månen.

Varken Artemis 1 eller Artemis 2 ska landa på månen. Artemis 2 kommer dock vara bemannad och uppskjutningen planeras till 2024.

Den tredje uppskjutningen blir den första bemannade månlandningen sedan Apollo 17 år 1972. För första gången kommer Nasa att landa en rymdfarkost vid månens södra pol, där vatten i form av is upptäckts. Uppskjutningen beräknas ske 2025 men kan dröja till 2026. Syftet är delvis att skapa ett basläger på månen.

Källa: AFP

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!