Raketen har testavfyrats i flera varianter de senaste åren, men hittills inte flugit i sin helhet. Rymdfarkosten Starship plus bärraketen Super Heavy bildar ett ekipage som är 120 meter högt – motsvarande ungefär två tredjedelar av Sveriges högsta byggnad, Turning Torso.
Det sista formella hindret för att få upp Starship i luften undanröjdes sent på fredagen, då USA:s luftfartsmyndighet FAA gav farkosten en femårig flyglicens. På Twitter skriver Space X att den första fullskaliga provflygningen därmed planeras redan till måndag morgon lokal tid.
Absolut spänning
Men det är med betoning på "prov" – Space X-chefen signalerar att det inte alls är säkert att allt fungerar: "Framgång kanske, spänning absolut!", twittrar Musk.
Om eller när skeppet kommer i väg blir det ändå en ganska rejäl tur. Färden går österut från Texas kust, bärraketen faller ned i Mexikanska golfen medan Starship fortsätter nästan hela jorden runt. I närheten av Hawaii ska sedan även skeppet slå ned i vattnet.
Tio gånger "billigare"
Projektet fortskrider enligt ett tajt schema. Planen är att en bemannad expedition för landning på månen, kallad Artemis III, ska göras med Starship om bara ungefär två år.
Starship plus Super Heavy är inte så mycket större än tidigare jätteraketer, såsom 60-talets Saturn V eller Nasas nuvarande SLS. Men dragkraften är ungefär dubbelt så stor, 76 miljoner newton jämfört med SLS 37 miljoner newton, enligt Guinness Rekordbok.
Det innebär att Starship kan ta mer last än någon konkurrent – vilket kommer att behövas om de långsiktiga planerna på permanenta baser på månen och Mars ska förverkligas. Och kanske än viktigare för att USA:s rymdstyrelse Nasas mål ska vara realistiska: en uppskjutning med Super Heavy beräknas kosta "bara" en kvarts miljard dollar (2,6 miljarder kronor), en tiondel av kostnaden för en resa med SLS.