Det var tänkt att bli en unik kampanjlansering. Floridarepublikanen Ron DeSantins skulle berätta om sin satsning på Vita huset i en direktsänd intervju med Twitterchefen Elon Musk. Samtalet sträckte sig över en timme – för dem som lyckades koppla upp sig.
Men många av de omkring 400 000 personer som försökte lyssna lyckades aldrig komma in och följa samtalet.
Stängde av vissa
Amerikanska medier beskriver det som ett tekniskt haveri, något som inte förvånar Brit Stakston, mediestrateg och författare med inriktning på bland annat sociala medier. Elon Musk har sparkat cirka 80 procent av alla som arbetar på Twitter, understryker hon.
– Det som hände var att Twitter inte klarade av den här belastningen när Musk uppmanade 140 miljoner användare att lyssna på samtalet – det visar på konsekvenser av att nyckelfunktioner försvunnit.
Före köpet av sociala medieplattformen Twitter var Elon Musk mest känd för rymdbolaget Space X samt elbils- och energiföretaget Tesla, grundade 2002 respektive 2003. Efter Twitteraffären har han fått kritik för att bland annat ha stängt av flera framträdande journalisters konton från Twitter. Musk har även velat släppa plattformen fri från moderering.
Relevant plattform?
Enligt Musks egen utsago är tanken en pålitlig plattform där människor kan utbyta idéer fritt. Stakston å sin sida anser att Musk de senaste månaderna agerat på ett sätt som visar att han tagit ett par tydliga steg åt den politiska högerns ytterkant.
– Problemet är att Musk som ägare kastat ut alla andra och driver bolaget själv. Han har tydligen varit inne på att påverka vem som ska synas på plattformen och inte, säger Stakston.
TT: Hur påverkar det Twitters trovärdighet?
– Jag tror att det mer handlar om Musk och om plattformens fortsatta kapacitet – men också om huruvida någon annan kandidat kommer tycka att det är intressant att ställa upp och ge intervjuer på det här sättet på Twitter, säger hon.
– Frågan är: Kommer någon annan aktör tycka att det är relevant att vara på Twitter? Troligtvis inte.