Terror inte motiv för mordförsöksanklagad pilot

En ledig pilot försökte stänga av flygplansmotorerna och anklagas för mordförsök på 83 personer. Det är oklart vad som ligger bakom dramat i cockpit, men amerikanska myndigheter tror inte att det handlar om terrorism.

En ledig pilot försökte stänga av motorerna på en av Alaska Airlines flighter. Arkivbild.

En ledig pilot försökte stänga av motorerna på en av Alaska Airlines flighter. Arkivbild.

Foto: Elaine Thompson/AP/TT

USA2023-10-24 12:01

Den 44-årige piloten var ledig men hade fått plats i en reservstol ("jump seat") i cockpit på Alaska Airlines flight mellan Everett i Washington och San Francisco i Kalifornien i söndags. Plötsligt försökte han stänga av motorerna, enligt flygbolaget.

Personer i besättningen lyckades dock brotta ner mannen, som har gripits misstänkt för mordförsök på 83 personer. Inga vapen ska ha varit inblandade i händelsen.

Certifierad pilot

Flighten sköttes av Alaska Air Groups regionala dotterbolag Horizon Air. Den gripne mannen anställdes av Alaska Air Group som andrepilot 2001, jobbade därefter i flera år som pilot hos Virgin America för att 2016 gå till Alaska Airlines, först som andrepilot och sedan 2019 som pilot. Mannens certifieringar har aldrig tillfälligt upphävts eller återkallats, enligt hans arbetsgivare.

44-åringen är listad som certifierad pilot i luftfartsmyndigheten FAA:s system och har ett godkänt läkarintyg från förra månaden. Piloter väntas självrapportera eventuella psykiska problem, säger två amerikanska piloter till nyhetsbyrån Reuters.

Det är oklart vad som ligger bakom händelsen men myndigheterna tror inte att det finns några kopplingar till terrorism eller ideologiskt motiverat våld, enligt en poliskälla som CNN har talat med.

Världens största pilotförbund, ALPA, skriver i ett uttalande att piloter är ett av de yrken i Nordamerika som genomgår de grundligaste kontrollerna.

"Extremt ovanligt"

Den ledige piloten anklagas för att ha försökt få motorn att stanna genom att aktivera systemet för att släcka bränder i motorn. Det är inte svårt att komma åt de reglagen, enligt den pensionerade piloten John Cox som nu jobbar som säkerhetskonsult.

– Man vill att de ska vara lättillgängliga i händelse av motorbrand, säger han till nyhetsbyrån AP.

– Det här är en extremt ovanlig händelse. Jag har på 53 år aldrig hört talas om att någon som reser på "jump seat" försöker stänga ner motorerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!