Visselblåsare: Facebook agerar i skuggorna

Bidrog Facebook till att piska upp den våldsamma stämning som kulminerade i den dödliga stormningen av Kapitolium den 6 januari? Ja, anser visselblåsaren Frances Haugen, som har varit anställd på sociala mediejätten. Nu har hon frågats ut i USA:s kongress.

Den tidigare Facebookanställda visselblåsaren Frances Haugen vittnade i en senatskommitté på tisdagen.

Den tidigare Facebookanställda visselblåsaren Frances Haugen vittnade i en senatskommitté på tisdagen.

Foto: Drew Angerer/AP/TT

USA2021-10-05 05:30

– Så länge Facebook verkar i skuggorna och döljer sin forskning från allmän granskning så beter sig företaget oansvarigt, sade Frances Haugen under tisdagens utfrågning i en utskottskommitté i senaten. Temat var "Skydda barn online".

Företagets ledarskikt vet hur man ska göra Facebook och bildplattformen Instagram mer säkra men de gör inte de nödvändiga förändringarna, eftersom för dem är de astronomiska vinsterna viktigare än människor, sade Haugen också. Det är nödvändigt att kongressen agerar, slog hon fast inför kommittéledamöterna.

"Vad i helsicke"

Haugen fick – ovanligt nog i en tid då djup oenighet oftast präglar politiken i Washington – medhåll av både republikanska och demokratiska politiker.

Republikanen Dan Sullivan sade att han var oroad över hur Facebook och Instagram påverkar barns psykiska hälsa.

– Jag tror att om vi 20 år från nu tittar tillbaka på den här tiden så kommer vi alla att undra vad i helsicke vi höll på med, sade Sullivan.

Richard Blumenthal, demokrat och utskottsordföranden konstaterade att Facebook mycket väl vet att företagets produkter är beroendeframkallande, som cigarretter.

Säkerhetsbälte

I sitt skriftligt förberedda uttalande inför utskottsutfrågningen jämförde Haugen de sociala plattformarna med cigarrettberoende:

"När vi insåg att tobaksbolagen dolde den skada de orsakade agerade regeringen. När vi insåg att bilar var säkrare med säkerhetsbälten agerade regeringen. Jag vädjar till er att göra detsamma här".

Blumenthal uppmanade Facebooks grundare Mark Zuckerberg att komma och vittna inför flera senatskommittéer.

– Det är våra barn som är offren. Tonåringar som som i dag ser sig i spegeln och känner sig fel och känner sig osäkra. Mark Zuckerberg borde se sig själv i spegeln.

Det var i helgen som Frances Haugen trädde fram i en uppmärksammad intervju med CBS-programmet 60 Minutes.

– Så snart (president-)valet var över stängde de av de säkerhetssystem som hade varit aktiverade under valrörelsen, som syftade till att minska desinformation, berättade hon i programmet.

Mindre än två månader senare angreps kongressbyggnaden av ilskna anhängare till Donald Trump, som hade förlorat presidentvalet och som gång på gång hade spridit falska uppgifter om valfusk. Information om evenemanget i Washington DC, som resulterade i stormningen, spreds bland annat via Facebook.

Kopierat internt material

När den 37-åriga datavetaren och ekonomen Haugen slutade på Facebook i maj, efter två års anställning, hade hon i hemlighet kopierat tiotusentals sidor av främst intern research. Dokumenten visar att bolaget kände till att dess plattform spred och underblåste hat, desinformation och politisk oro – men dolde detta, enligt visselblåsaren.

Frances Haugen, vars identitet var hemlig fram till CBS-intervjun, har nu lämnat in minst åtta anmälningar till Securities and Exchange Commission (SEC), den federala myndighet som ser till att finansmarknadens lagar efterlevs. Som börsnoterat bolag är Facebook skyldigt att inte ljuga eller undanhålla material från investerarna, argumenterar hon.

Är vilseledande?

Facebook å sin sida slår ifrån sig hennes uppgifter och kallar dem vilseledande, rapporterar nyhetskanalen CNN. I en skriftlig kommentar förklarar bolaget att man konstant arbetar med att tackla spridningen av desinformation och skadligt innehåll. "Att antyda att vi uppmuntrar dåligt innehåll och inte gör något är inte sant", heter det.

Tisdagens utfrågning i senaten, skedde dagen efter att Facebook drabbats av ett globalt jätteavbrott.

En bild från Facebooks årliga utvecklarkonferens, denna i San Jose i Kalifornien 2017.
En bild från Facebooks årliga utvecklarkonferens, denna i San Jose i Kalifornien 2017.
Fakta: Facebook

Startades 2004 av bland andra vd:n och styrelseordföranden Mark Zuckerberg. Användes först endast av studenter i nordöstra USA, men 2006 fattades beslut om att göra sajten tillgänglig för allmänheten.

2012 noterades Facebook Inc. på Nasdaqbörsen i New York, och bolaget värderades till motsvarande 750 miljarder kronor. Samma år köpte företaget bildappen Instagram för en miljard dollar.

2014 köpte Facebook meddelandeappen WhatsApp för 19 miljarder dollar.

2019 lanserades dejtingtjänsten Facebook Dating.

Hösten 2021 hade Facebook 1,91 miljarder dagliga aktiva användare. 2,9 miljarder använder Facebook på månadsbasis.

Källa: TT, Facebook, CNBC, Business Insider, Businessofapps.com


Fakta: Facebooks Instragramforskning

Tidningen The Wall Street Journal har tagit del av omfattande studier som Facebook har genomfört rörande dotterbolaget Instagram. De omfattar bland annat fokusgrupper, onlineundersökningar och undersökningar med tiotusentals användare.

Över 40 procent av Instagrams användare är 22 år eller yngre. Bara i USA loggar 22 miljoner tonåringar in varje dag, jämfört med fem miljoner på Facebook.

I en studie bland tonåringar i USA och Storbritannien kunde man se att av de användare som upplevde sig själva som oattraktiva uppgav mer än 40 procent att känslan började med Instagram.

Forskarna konstaterade också att även om appen fick dem att må dåligt och att de ville tillbringa mindre tid med den, så saknade många självkontrollen att göra det.

Bland tonåringar som hade självmordstankar var det i Storbritannien 13 procent och USA 6 procent som härledde självmordstankarna till Instagram.

I en fördjupande studie från 2019 uppgav 14 procent av pojkarna att Instagram fick dem att må sämre. I en rapport om kroppsuppfattning 2020 visar Facebooks egen forskning att 40 procent av tonårspojkarna mådde sämre av att jämföra sig med andra.

Källa: The Wall Street Journal

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!