– Så länge Facebook verkar i skuggorna och döljer sin forskning från allmän granskning så beter sig företaget oansvarigt, sade Frances Haugen under tisdagens utfrågning i en utskottskommitté i senaten. Temat var "Skydda barn online".
Företagets ledarskikt vet hur man ska göra Facebook och bildplattformen Instagram mer säkra men de gör inte de nödvändiga förändringarna, eftersom för dem är de astronomiska vinsterna viktigare än människor, sade Haugen också. Det är nödvändigt att kongressen agerar, slog hon fast inför kommittéledamöterna.
"Vad i helsicke"
Haugen fick – ovanligt nog i en tid då djup oenighet oftast präglar politiken i Washington – medhåll av både republikanska och demokratiska politiker.
Republikanen Dan Sullivan sade att han var oroad över hur Facebook och Instagram påverkar barns psykiska hälsa.
– Jag tror att om vi 20 år från nu tittar tillbaka på den här tiden så kommer vi alla att undra vad i helsicke vi höll på med, sade Sullivan.
Richard Blumenthal, demokrat och utskottsordföranden konstaterade att Facebook mycket väl vet att företagets produkter är beroendeframkallande, som cigarretter.
Säkerhetsbälte
I sitt skriftligt förberedda uttalande inför utskottsutfrågningen jämförde Haugen de sociala plattformarna med cigarrettberoende:
"När vi insåg att tobaksbolagen dolde den skada de orsakade agerade regeringen. När vi insåg att bilar var säkrare med säkerhetsbälten agerade regeringen. Jag vädjar till er att göra detsamma här".
Blumenthal uppmanade Facebooks grundare Mark Zuckerberg att komma och vittna inför flera senatskommittéer.
– Det är våra barn som är offren. Tonåringar som som i dag ser sig i spegeln och känner sig fel och känner sig osäkra. Mark Zuckerberg borde se sig själv i spegeln.
Det var i helgen som Frances Haugen trädde fram i en uppmärksammad intervju med CBS-programmet 60 Minutes.
– Så snart (president-)valet var över stängde de av de säkerhetssystem som hade varit aktiverade under valrörelsen, som syftade till att minska desinformation, berättade hon i programmet.
Mindre än två månader senare angreps kongressbyggnaden av ilskna anhängare till Donald Trump, som hade förlorat presidentvalet och som gång på gång hade spridit falska uppgifter om valfusk. Information om evenemanget i Washington DC, som resulterade i stormningen, spreds bland annat via Facebook.
Kopierat internt material
När den 37-åriga datavetaren och ekonomen Haugen slutade på Facebook i maj, efter två års anställning, hade hon i hemlighet kopierat tiotusentals sidor av främst intern research. Dokumenten visar att bolaget kände till att dess plattform spred och underblåste hat, desinformation och politisk oro – men dolde detta, enligt visselblåsaren.
Frances Haugen, vars identitet var hemlig fram till CBS-intervjun, har nu lämnat in minst åtta anmälningar till Securities and Exchange Commission (SEC), den federala myndighet som ser till att finansmarknadens lagar efterlevs. Som börsnoterat bolag är Facebook skyldigt att inte ljuga eller undanhålla material från investerarna, argumenterar hon.
Är vilseledande?
Facebook å sin sida slår ifrån sig hennes uppgifter och kallar dem vilseledande, rapporterar nyhetskanalen CNN. I en skriftlig kommentar förklarar bolaget att man konstant arbetar med att tackla spridningen av desinformation och skadligt innehåll. "Att antyda att vi uppmuntrar dåligt innehåll och inte gör något är inte sant", heter det.
Tisdagens utfrågning i senaten, skedde dagen efter att Facebook drabbats av ett globalt jätteavbrott.