– Det handlar ju om planering och att kunna planera om hela tiden. Vi får nya uppdrag och nya utmaningar hela tiden och det gäller att planera om. Personalen här är helt suverän. Varje vecka numera så har vi verksamhetsavstämning där vi går igenom hur veckan har varit, vad har fungerat och vad behöver vi skruva på lite till, berättar Camilla Ljungdahl, verksamhetschef.
Det var under en verksamhetsavstämning som man kom fram till att provtagningstillfällena för antikroppar behövdes utökas då trycket varit högt.
– Vi var fullbokade förra veckan och då har vi ökat upp tiderna den här veckan.
Är det något annat som får stå tillbaka nu för att klara av den utökade provtagningen?
– Nej, inte när det gäller det i och med att vi tar in mer personal. Vi klarar det inom befintlig personal med lite stöd från lite timvikarier som vi har i undersköterskegruppen.
För att ha personal till alla uppdrag så har en omfördelning av resurser varit nödvändigt och kommer att fortgå.
– Initialt i mars, så avbokade väldigt många patienter sina besök samtidigt som jag var tvungen att sysselsätta den personal vi har.
Det löstes genom att exempelvis sätta läkarassistenter på att sköta covid-19-provtagningen i baracken som står utanför.
– Nu börjar folk hitta tillbaka och vill ha läkarbesök igen. Då kan vi inte ha läkarresurs till provtagningen utan då inskolar vi andra till att göra det, så får vi tillbaka läkarassistenterna till att bistå med läkartider.