TÄgen mÄste in pÄ regelbunden service och reparationer, men under tiden det sker blir trafiken starkt pÄverkad, dÄ det endast rullar tvÄ ordinarie tÄg pÄ Tjustbanan.
â Vi har gjort en plan med Bombardier och Transdev som kör tĂ„gen i lĂ€net, sĂ€ger Katharina Seijsing, basenhetschef för Linjetrafik KLT.
Den innebÀr att KLT har anstÀllt mer ordinarie personal samt att fler kan gÄ in och arbeta mer pÄ helgen.
â Sedan har vi sett över hur vi fĂ„r ut fordonen i trafik snabbare efter en reparation. Till exempel genom att fĂ„ tillgĂ„ng till reservdelar pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt för snabbare Ă„tgĂ€rder, och hur sjĂ€lva arbetet utförs. Det Ă€r sĂ„ att vissa komponenter behöver upparbetas, vilket ibland kan ta sex till Ă„tta mĂ„nader. Vi ser över det hĂ€r flödet och tillgĂ„ngen till reservdelarna.
Varför Àr trafiken sÄ skör dÄ nÄgot tÄg mÄste in pÄ service eller reparation?
â Sammanlagt har vi sex fordon som trafikerar Tjustbanan och StĂ„ngĂ„dalsbanan, och sedan har vi fyra stycken dom Ă€r reserver. PĂ„ Tjustbanan Ă€r det tvĂ„ tĂ„g som behövs till alla avgĂ„ngar. NĂ€r dĂ„ ett tĂ„g behöver in pĂ„ reparation sĂ„ stĂ€lls hĂ€lften av alla avgĂ„ngar in.
Att det sedan dÄ kanske inte finns nÄgot reservtÄg kan bero pÄ att fler repareras samtidigt och ej hunnit ut i trafik.
â NĂ€r nĂ„got tĂ„g stĂ„r inne pĂ„ reparation eller service mĂ„ste de tĂ„g som gĂ„r, rulla mer, och dĂ„ mĂ„ste de in oftare pĂ„ underhĂ„ll. Och just nu fungerar inte verkstaden fullt ut, med personal som ska lĂ€ras upp och reservlager som ska fungera.
â Vi befinner oss lite i en ond spiral just nu.
Men Kalmar lÀnstrafik (KLT) menar ÀndÄ att problemen Àr övergÄende.
â StartstrĂ€ckan har varit lite lĂ€ngre Ă€n vi hoppats pĂ„, men till Ă„rsskiftet rĂ€knar vi nu med att trafiken ska fungera. Normalt sĂ€tt Ă€r tĂ„greserven pĂ„ 20-30 procent, men vi har dubbelt sĂ„ mycket egentligen pĂ„ Tjustbanan och StĂ„ngĂ„dalsbanan.
Har inte VÀsterviks kommun köpt in extra tÄg till Tjustbanan för att det aldrig skulle fattas ett reservtÄg?
â Nej, det har de inte. Kommunen har inte gjort det, initiativet fanns, men inköpen gjordes av KLT, sĂ€ger Katharina Seijsing.