Tågen måste in på regelbunden service och reparationer, men under tiden det sker blir trafiken starkt påverkad, då det endast rullar två ordinarie tåg på Tjustbanan.
– Vi har gjort en plan med Bombardier och Transdev som kör tågen i länet, säger Katharina Seijsing, basenhetschef för Linjetrafik KLT.
Den innebär att KLT har anställt mer ordinarie personal samt att fler kan gå in och arbeta mer på helgen.
– Sedan har vi sett över hur vi får ut fordonen i trafik snabbare efter en reparation. Till exempel genom att få tillgång till reservdelar på ett bättre sätt för snabbare åtgärder, och hur själva arbetet utförs. Det är så att vissa komponenter behöver upparbetas, vilket ibland kan ta sex till åtta månader. Vi ser över det här flödet och tillgången till reservdelarna.
Varför är trafiken så skör då något tåg måste in på service eller reparation?
– Sammanlagt har vi sex fordon som trafikerar Tjustbanan och Stångådalsbanan, och sedan har vi fyra stycken dom är reserver. På Tjustbanan är det två tåg som behövs till alla avgångar. När då ett tåg behöver in på reparation så ställs hälften av alla avgångar in.
Att det sedan då kanske inte finns något reservtåg kan bero på att fler repareras samtidigt och ej hunnit ut i trafik.
– När något tåg står inne på reparation eller service måste de tåg som går, rulla mer, och då måste de in oftare på underhåll. Och just nu fungerar inte verkstaden fullt ut, med personal som ska läras upp och reservlager som ska fungera.
– Vi befinner oss lite i en ond spiral just nu.
Men Kalmar länstrafik (KLT) menar ändå att problemen är övergående.
– Startsträckan har varit lite längre än vi hoppats på, men till årsskiftet räknar vi nu med att trafiken ska fungera. Normalt sätt är tågreserven på 20-30 procent, men vi har dubbelt så mycket egentligen på Tjustbanan och Stångådalsbanan.
Har inte Västerviks kommun köpt in extra tåg till Tjustbanan för att det aldrig skulle fattas ett reservtåg?
– Nej, det har de inte. Kommunen har inte gjort det, initiativet fanns, men inköpen gjordes av KLT, säger Katharina Seijsing.