27 miljoner – prislappen för linjeflyg till och från Västervik

Cirka 27 miljoner kronor skulle det kosta att anpassa flygplatsen i Västervik för linjetrafik, enligt en ny utredning. Moderaterna är beredda att gå ett steg längre, och utreda ett trafikupplägg för flygplatsen. Majoriteten är inte lika övertygad.

Harald Hjalmarsson (M) och Mats Hugosson (C). Foto: Ellinor Harrysson

Harald Hjalmarsson (M) och Mats Hugosson (C). Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-05-26 09:00

Under hösten 2016 gav kommunstyrelsen ett uppdrag om att undersöka förutsättningar och kostnader för linjeflyg på Västerviks flygplats. Utredningen har gjorts av en upphandlad konsult och fokuserar på en miniminivå av åtgärder för att möjliggöra linjetrafik.

Totalt, med den pågående förlängningen av landningsbanan inkluderad, skulle kostnaden landa på cirka 27 miljoner kronor.

10 miljoner av de pengarna har redan avsatts för en förlängning av landningsbanan till 1199 meter. Det rör sig alltså om 17 miljoner som behöver skjutas till.

Förutom investeringar på själva landningsbanan så handlar det om kostnader för belysning, kompletteringar av utrustning och renovering av den befintliga terminalen.

"Möjligheterna finns"

Harald Hjalmarsson (M) är beredd att gå ett steg längre, genom att ta fram ett linjetrafikupplägg för flygplatsen.

- Diskussionen om linjeflyg finns alltjämt. Nu vet vi att möjligheterna finns.

Han menar att en satsning på linjeflyg skulle vara ett sätt för kommunen att vidga sin arbetsmarknadsregion.

- Den här frågan äger vi själva, och jag vet att näringslivet tycker att det är intressant.

Mats Hugosson (C), kommunstyrelsens förste vice ordförande, var inte lika övertygad.

- Vi har fått den redovisningen som vi har bett om, därmed sätter vi punkt. Känner vi att vi vill gå vidare med det här får vi öppna upp ett nytt ärende.

För ett år sedan kunde vår tidning berätta att Next Jet är intresserade av att köra linjetrafik till Västervik. Det intresset lever fortfarande, enligt Harald Hjalmarsson.

- Men det fönstret är nog bara öppet ett tag till.

Majoriteten valde att avslå Harald Hjalmarssons yrkande.

- Man kan inte utreda allt "ifall att" då har man ihjäl organisationen, säger Mats Hugosson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om