I måndags fattade kommunfullmäktige i Västervik beslut om att säga ja till avsiktsförklaring mellan Oskarshamn och Hultsfreds kommuner som idag äger Oskarshamns hamn som då kommer att driva Västerviks hamn efter att VLI (Västervik Logistik och Industri) lämnar över driftavtalet.
Harald Hjalmarsson och moderaterna har hela tiden varit emot ett samgående med Oskarshamns hamn. I stället har man sett andra lösningar med privata ägare eller samarbete med hamnar som inte har liknande intressen som Västerviks och Oskarshamns hamn har. Bland annat vad det gäller Gotlandstrafik.
– Jag är väldigt oroad över utvecklingen. Det första man kommer att få ta ställning till, när man sitter i den nya bolagsstyrelsen är att investera upp till 300 miljoner kronor i Gotlandsterminalen i Oskarshamns hamn, säger han.
Han menar att kommer Oskarshamn hamn att investera så mycket pengar i en ny Gotlandsterminal, gör man det för att den ska användas.
– Vi är inte medvetna om vilka risker vi tar.
Hetsjakt på Oskarshamn
Kommunstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl (S) känner sig inte alls orolig för att samarbetet med Oskarshamn.
– Det är en hetsjakt mot Oskarshamns hamn AB som jag inte förstår. Det vi ska se till att göra nu är att få till ett bra ägardirektiv och arbetsordning.
Han ser heller inget bekymmer med investeringen i Gotlandsterminalen.
– Man måste komma ihåg att Oskarshamns hamn går med vinst. Tio procent förra året. Vi behöver inte vara oroliga för att Västervik ska behöva lägga några pengar där. Den investeringen klarar man själva, säger Tomas Kronståhl.