Moderaterna har haft frågan om en södra infart uppe i partigruppen och i fullmäktigegruppen och de kommer fram till att det blir för dyrt för kommunen om projektet inte medfinansieras av externa parter.
- Det är uppenbart att skattebetalarna i kommunen får stå för notan. Det kan vi inte ställa upp på, säger Harald Hjalmarsson.
Han säger att enligt kommunledningskontoret blir den årliga kostnaden drygt 17 miljoner kronor per.
- Kostnaden för hela projektet är beräknat till 400 miljoner kronor exklusive gång-och cykelväg längs E22.
Moderaterna vill att de externa parterna tar en betydande del av den kostnaden. De ser staten och regionen som självklara medfinansiärer i projektet.
- När vi säger en betydande del, innebär det ett rätt stort belopp. Det är uppenbart att det inte blir någon södra infart om vi inte förmår externa parter att ta sitt ansvara.
Kritiskt skede
Moderaterna är inte trygga med den kostnadsutredning och den kvalitetsutredning som kommunen har gjort.
- Frågan är i ett kritiskt skede just nu. Vi moderater vill att en extern aktör gör en sekundär bedömning för att säkra upp den totala kostnadsbilden. Vi har idag endast sett en uppskattat kvadratmeterpris för vad den södra infarten kommer att kosta. Vi vill veta.
Harald Hjalmarsson säger också att partiet vill att det behövs göras en bedömning över hur trafiksituationen i Västerviks stad påverkas.
- Vi vill se en redovisning över vilka konsekvenser det blir för trafiken i innerstan.
Kommer det att tas något beslut om en södra infart innan valet i september?
- Ska vi stå bakom krävs det att vi får svar på de frågor vi ställer. Jag vet inte om den nuvarande majoriteten är så överens i den här frågan att de driver igenom den.
Han säger att moderaterna är i grunden för en södra infart och att man anser att beslutet tar för lång tid.
- Det är viktigt att frågan tas på allvar och det nu. Vi ser en södra infart som en förlängning av riksväg 40 och på sikt en ny möjlig Europaväg mellan Västervik och Göteborg, säger Harald Hjalmarsson.