Den första gemensamma kunden blev Tjustbygdens Sparbank som behövde ett "ljudlandskap" för sina event och sin marknadsföring. Tre melodier med olika inriktning blev det, alla med ett gemensamt tema i grunden.
Hur tänker man när man ska "formge" ljud till företag?– Ja frågan är ju: Hur låter en bank? I det här fallet tänkte vi på trygghet och Småland på något sätt, säger Jim Almgren.
– Man är ute efter en känsla, något som bör förknippas med företaget, säger Niklas Wrångberg som också arbetar med marknadsföring och som var den som kontaktade Jim Almgren. Tycke uppstod efter mejlväxling och nu arbetar de tillsammans.
Jim Almgren bor sedan fyra år tillbaka i Västervik och är musiker och producent. Har har erfarenhet av både att spela i band, just nu med bandet "Snöblind", och samarbeta med artister, bland annat med Loreen. Musik till företag har han sysslat med förut.
– Vårt band gjorde en version av "Små lätta moln" av Pugh Rogefeldt som Flora använde i en reklamfilm. Den blev väldigt populär.
Ljuddesign och musik i marknadsföring är på frammarsch och har så varit i flera år, säger Niklas Wrångberg.
– Många är trötta på att använda samma melodislingor som andra företag kan köpa ur en ljudbank, man vill sätta ett eget avtryck.
– Tricket är att nå fram. Bara musiken känns igen, att den nästan blir lite retlig, vinner man på. Det handlar om att förmedla en känsla som förknippas med företaget, säger Jim Almgren.