Aktörer vill fortsätta med FOKUS

Denna sommaren har turism och näringslivet i destinationen satsat extra mycket på veckorna före och efter högsäsong under semestern. De flesta aktörerna säger nu att de vill fortsätta med projektet även nästa år.

Västervik2010-09-25 04:05

Det treåriga projektet heter FOKUS och syftar till att öka beläggningen i anslutning till högsäsongen. För att locka hit fler turister ett par veckor före och efter denna tid, skapades olika teman.

"Bra effekt"
Första veckan var midsommarveckan, följt av familjeveckan som var fylld med olika aktiviteter i hela Västerviks kommun med omnejd. Efter högsäsongen satsades det extra på veckorna 33-34, med temat natur och kultur.
- Det har gett bra effekt med temaveckorna. De olika aktörerna som medverkat har uppskattat att vi tagit fram ett konkret tillvägagångssätt att satsa på för- och sensommaren, säger Hanna Hägg, projektledare för FOKUS-projektet 2010.
Men det är svårt att hinna påverka beläggning och omsättning på bara ett år, betonar hon.
- Det kanske man först kan se efter projektår tre eller kanske fyra. Vi ser det här som ett år vi kan dra mycket lärdom av, säger Hanna Hägg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om