Som en motprestation, presenterar partierna åtta förslag på hur landstinget kan ändra sitt arbetssätt. De kallar satsningen för Nära Vård, vilket ska leda till fler mottagningar på mindre orter, mer vård i hemmet istället för på sjukhuset och ökat fokus på olika e-hälsomottagningar.
Mobila sjukvårdsteam
Gudrun Brunegård (KD) menar att framtidens sjukvård kan vara mer flexibel. När en distriktsläkare besöker ett äldreboende på en mindre ort, ska även personer som bor i närområdet kunna komma dit för att få vård.
På sikt skulle det kunna utvecklas till en filial, där landstinget hyr en lokal på orten. Exempelvis i Edsbruk och Södra Vi, säger Gudrun Brunegård.
Alliansen vill utveckla fler mobila lösningar, gärna i samverkan mellan landstinget och länets kommuner.
Det kan till exempel ske genom mobila närsjukvårdsteam med läkare, sjuksköterskor och gärna även kommunsjuksköterskor, säger Sebastian Halldén (L).
Enligt honom är det bevisat att mer vård i hemmet minskar återinläggningarna på sjukhus.
Dessutom upplevs det som tryggare av patienten.
Norge inspirerar
En annan punkt handlar om att göra det lättare för läkare att öppna nya mottagningar, där landstinget inte klarar bemanningen. Alliansen har fastnat för en modell i Norge, som minskar den ekonomiska risken för dessa läkare. Tanken är att landstinget ska hjälpa läkaren att bygga upp en patientlista med 1 500-1 700 patienter, innan verksamheten öppnar.
Idag är det för få som vågar starta privata enheter, vilket kan leda till kroniska bekymmer för landstinget.
Diabetesvården
Alliansen vill skapa en digital lösning för diabetesvården, så att diabetespatienter kan följa upp sin hälsa och vid behov träffa en diabetessjuksköterska.
Skapar vi en digital lösning så kan patienten följa upp sin hälsa på egen hand. Personalen kan istället lägga tid på patienter som behöver mer hjälp med att sköta sin diabetes, säger Sebastian Halldén.
1177
För många är 1177 den första vägen in i sjukvården. Där kan tillgängligheten förbättras, menar Malin Sjölander (M).
Idag är det 22 procent som inte kommer fram när de ringer till 1177. Det är var fjärde patient i länet.
Snittväntetiden som idag är nio minuter vill alliansen halvera. Man vill också att personalen ska kunna få mer information om patienten innan samtalet når fram.
Där kan vi behöva rekrytera mer personal, och se över villkoren som personalen har idag, säger Malin Sjölander.
Digital barnakut
Ingen förälder ska behöva besöka barnakuten i onödan. Istället ska man kunna få direktkontakt med Barnkliniken genom chat eller videomöte på 1177.
På så sätt kan vi göra nytta för familjerna och samtidigt minska trycket på barnkliniken. Alla mår bättre av en kontakt i den digitala världen, vi behöver bara skapa verktyg för det.