Allt fler äldre drabbas av telefonbedrägerier

Antalet telefonbedrägerier ökar och i majoriteten av fallen är det äldre som drabbas.

Många äldre har lurats till att lämna ut bankuppgifter till telefonbedragare.

Många äldre har lurats till att lämna ut bankuppgifter till telefonbedragare.

Foto: Elin Lönn

Västervik2018-09-20 17:00

Det blir allt vanligare att bedragare ringer och försöker lura till sig bankkoder över telefon.

– Senaste tiden har det exploderat, i augusti tog det ordentlig fart, säger Nina Jelver, analytiker vid Nationellt bedrägericenter.

Antalet anmälda telefonbedrägerier ökat hela tiden sedan i våras, enligt Nina Jelver. När augusti i år jämförs med i fjol visar siffrorna att det har anmälts 180 procent fler brott i år. I över 70 procent av fallen är målsäganden äldre än 70 år.

Telefonbedrägerierna sker ofta i tre steg. Vid första samtalet säger bedragaren ofta att hen ringer från polisen och berättar att det förekommer oegentligheter på personens bankkonto. Vid nästa samtal säger sig bedragaren ringa från bankens säkerhetsavdelning.

– Då vill de att kunden ska verifiera sig via mobilt bank-id eller inloggningskoder, säger Nina Jelver.

På senare tid har det blivit vanligare att bedragarna ber om koder. Det har också blivit vanligare att de säger sig ringa från bredbands- och telekombolag eller Kronofogdemyndigheten.

– Den gemensamma nämnaren är att de försöker komma åt koderna och när de kommer över dem får de åtkomst till din internetbank och alla sparkonton.

När bedragarna väl har tillgång till internetbanken är det vanligt att de ansluter sig till betaltjänsten Swish samt skapar ett nytt mobilt bank-id på sin egen enhet.

– Det enda budskapet är att aldrig, aldrig någonsin ska ge ut sina kontouppgifter eller personliga koder. Det är ingen som ringer och frågar efter det någonsin, säger Nina Jelver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om