Anhörig kritisk efter larmet om boendet

En anhörig är kritisk till hur kommunen agerat efter larmet om missförhållanden på en avdelning i äldreomsorgen: "Vi anhöriga borde ha fått information."

En anhörig till en boende på avdelningen där personal stängts av efterlyser mer information till de anhöriga.

En anhörig till en boende på avdelningen där personal stängts av efterlyser mer information till de anhöriga.

Foto: Kallestad, Gorm

Västervik2021-04-26 14:03

När den anhöriga besökte avdelningen häromdagen fanns inte den gamla, vanliga personalen  på plats:

– Då fick jag svaret att personal hade stängts av, berättar hon.

Sedan kom medieuppgifterna om brister vid ett äldreboende:

– Då blir man ju orolig. Som anhörig ska man inte behöva få veta det på det här sättet, säger hon.

Personalen har varit avstängd under cirka två veckor, i samband med att utredning pågått. Förvaltningschefen Jörgen Olsson säger att det var planerat att gå ut i en bredare information efter att politikerna tagit ställning till det som stod i utredningen senare i veckan.

– Nu blev det ju känt tidigare. Jag ska prata med enhetscheferna så att de anhöriga får information, säger han.

Den anhöriga säger att hon fick ett bra intryck när den nära släktingen kom till avdelningen. Därefter tycker hon att stämningen på avdelningen verkar ha förändrats. Pandemin har spelat in. Under lång tid, säger hon, att man som anhörig inte hade någon insyn. Dessutom upphörde i stort sett alla aktiviteter, de boende blev mer isolerade och hennes släkting har under den här tiden blivit sämre.

Hon säger att det kan det finnas många förklaringar till, men att hon upplevt att personal allt mer gett svävande svar och gett ett oengagerat intryck.

– Det gäller inte alla. Jag tycker till exempel att den som varit min kontaktperson har gjort ett bra jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!