Inga av länstrafikens busslinjer är lönsamma. Alla linjer får större eller mindre skattesubventioner från Landstinget i Kalmar län.
Idag är det Länstrafiken som köper upp all busstrafik både stads-och länstrafik. Karl-Johan Bodell är trafikdirektör för Länstrafiken i Kalmar län, han berättar om busstrafiken i länet.
- Vi har inga lönsamma busslinjer i Kalmar län. Landstinget får skjuta till skattemedel till varje busstur, säger han.
Landstinget har satt upp ett mål om att trafiken ska bära 50 procent av kostnaderna, men så är inte fallet än, även om det går åt rätt håll.
- Vi ligger på 46-47 procent kostnadstäckning. Vissa linjer har vi upp till 80 procent kostnadstäckning medan andra endast har 20 procent kostnadstäckning, säger han.
Ser över linjerna
Länstrafiken ser ständigt över busslinjerna och utvärderar om de ska vara kvar eller inte. Busslinjer som har fem eller färre resande tas bort.
Är taxi eller buss billigast i stadstrafik?
Vad är billigast eller ekonomiskt försvarbart i stads -och länstrafiken. Är det som det är i dag, busstrafik eller är det rent av taxi som är billigast för skattebetalarna? Inga busslinjer som finns i länet idag är lönsamma utan alla finansieras med skattepengar till mer än 50 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!