– Nej, det här har varit på gång en längre tid och är en del i vårt förnyelsearbete.
Det sistnämnda handlar om att myndigheten arbetar med att utveckla sina digitala tjänster, enligt Karin Johansson.
Mycket ska de arbetssökande kunna göra hemifrån, på egen hand, framöver.
– Man ska till exempel kunna skriva in sig själv om man har ett mobilt bankID. Vidare, om man behöver personlig kontakt, finns möjlighet att chatta och föra videosamtal med arbetsförmedlare på distans. De kan sitta på andra orter i Sverige.
– Det här med självservice är något som har efterfrågats bland de arbetssökande, säger Karin Johansson.
Hon understryker att förändringarna bland annat innebär att tid frigörs, för arbetsförmedlarna, att ge fördjupat stöd till de arbetssökande som verkligen behöver hjälpen.
Samtidigt poängterar hon att den stora majoriteten, ”75 procent”, av dem som i dag är inskrivna på Arbetsförmedlingen står långt från arbetsmarknaden och är i behov just av fördjupat stöd.
Kan det bli aktuellt med uppsägningar på Arbetsförmedlingen i Västervik framöver, i och med den digitala satsningen, de minskade öppettiderna och den nya budgeten?– Det är inget som vi vet något om i dagsläget. Jag får säga pass på den frågan.
Från och med den 1 januari håller kontoret i Västervik helt stängt på tisdagar och torsdagar. Måndagar och fredagar har man öppet klockan 9-12.30 och onsdagar 13-16.