Turen med Aron på Maren är inte som vilken båttur som helst. Sjöresan innehåller mycket historia längs vägen.
Resan utgår från Mörtfors, industriorten som blev kurort och som kanske borde blivit större men som blev liten.
Dagens turbåt Aron bär samma namn som den ursprungliga Aron som sjösattes i början av 1900-talet för att dra timmerpråmar på Maren.
Senare hade Aron samma funktion som dagens- turbåt, eller lustbåt som det kallades, mellan Mörtfors och Solstadström.
På den tiden gick båtfärden vidare till Västervik med ångbåt från Solstadström.
Denna båtlinje existerade fram till 1950-talet.
Stor hamn
Solstadström som än idag är ändpunkt för Aron-turerna var en stor hamn och ett relativt stort samhälle med affärer och caféer ända fram på 1930-talet. En bidragande orsak till detta var glasbruket och sågverket. Sågverket försvann 1927 till Blankaholm och glasbruket 1929.
För tio år kände Mörtforsborna att det var dags att köra båt på Maren igen.
Gamla Aron fanns inte kvar men istället fick man tag i en gammal snipa från 1930-talet som byggts och färdats i Tjust skärgård.
Nya Aron renoverades och sjösattes 2006 med en tändekulemotor från Västervik tillverkad på 1920-talet som drivkraft. Det visade sig dock inte fungera. Motorn gick sönder och det fick bli en dieselmotor istället. En blandning av det historiska och det moderna således.
Aron patrullerar gränsen
Det är inte den ursprungliga båten men "moderna" Aron bevarar en 100-årig tradition i Mörtfors och på Maren när den tar besökare ut på rundturer. Turer fyllda av intressant historia - allt från istid och gruvor till motorer och timmer.
Turbåten Aron bär samma namn som den ursprungliga timmerbåten från början av 1900-talet men är en helt annan båt som idag kör turister mellan Mörtfors och Solstadström.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!