Arvid, 24, vann designpris i New York

En kub i brons blev belöningen när 24-årige Arvid Nilsson från Västervik reste till New York för att tävla i design.

Så här såg det ut när trion från Berghs fick gå upp på scenen och ta emot sitt pris. Från vänster Arvid Nilsson, Tom Hallgren och Jesper Nilsson Böös.

Så här såg det ut när trion från Berghs fick gå upp på scenen och ta emot sitt pris. Från vänster Arvid Nilsson, Tom Hallgren och Jesper Nilsson Böös.

Foto: Privat

Västervik2018-05-12 07:00

Arvid, som snart avslutar sin tvååriga utbildning Communication Design på Berghs school of Communication i Stockholm, har tidigare vunnit pris i samma tävling, One show young ones – Art director club.

– Den arrangeras av organisationen One show och vänder sig till studenter över hela världen, berättar Arvid när vi når honom, något jetlaggad, dagen efter hemkomst.

I tävlingen deltog han tillsammans med två klasskamrater med ett uppdrag de haft för företaget Arla.

– Uppgiften var att få folk att börja dricka mer mjölk igen eftersom mjölkdrickandet avtagit, berättar Arvid.

Trion började undersöka vad som händer med mjölk som inte kan säljas, och bestämde sig för att haka på den hälsotrend som nu blivit ett faktum. Den innebär bland annat att försäljning av proteinpulver ökar och i sitt uppdrag tryckte de på att man av vasslen från den överblivna mjölken skulle kunna producera proteinpulver.

– Vi tittade på hur marknaden kring proteinpulver ser ut i dag och konstaterade att det ofta säljs på nätet eller i butiker där inte alla känner sig bekväma. Förpackningarna har ofta blixtar och signalerar machokultur. Det ser mer ut som ett gift än som något som faktiskt är nyttigt.

Arvid Nilsson och hans klasskamrater lanserade i stället begreppet ”Protein från landet” och försökte göra en kampanj som förde tankarna till det lantliga och folkliga och där produkten skulle kunna säljas i vanliga livsmedelsbutiker. Designen baserades på hur man skakar proteinpulvret för att det ska blanda ut sig med vätskan och typografin efterliknar det skakiga med bokstäver lite huller om buller.

Vad tyckte Arla om idén?

– De tyckte att den var jättebra, men tyvärr har det inte hänt något mer sen, säger Arvid.

För pristagarna är priset ett kvitto på att de gjort något bra.

– Att ha ett sådant här pris i sin portfolio klingar högt hos folk som vill anställa. Man får ögonen på sig, säger Arvid som faktiskt redan har sysselsättningsfrågan löst efter avslutad utbildning.

– Jag har redan fått jobb på designbyrån Super Tuesday i Stockholm och har fått flera andra erbjudanden också.

Så du blir kvar i Stockholm?

– Ja, det blir så ett tag. Men jag planerar att komma tillbaka till Västervik så småningom och kanske starta eget. Jag är ju uppvuxen på landet utanför Västervik, och gillar naturen, så jag vill gärna flytta tillbaka någon gång.

Den vinnande designen bygger på att proteinpulver skakas, därför är bokstäverna kastade huller om buller.
Den vinnande designen bygger på att proteinpulver skakas, därför är bokstäverna kastade huller om buller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!