Pensionärernas riksorganisation, PRO, har sedan 1991 undersökt matpriser runtom i Sverige. Totalt är det 900 medlemmar som har matat in över 30 000 prisuppgifter och enligt PRO gör det undersökningen till Sveriges största årliga jämförelse av en matkasse.
I Västerviks kommun har endast Coop Nära i Ankarsrum och Ica Supermarket i Gamleby gått under pensionärernas lupp. De är båda i kategorin små/mindre butiker. En matkasse i Ankarsrum kostar 850,33 kronor och den i Gamleby 806,25 kronor. Snittet i Sverige för små/mindre butiker ligger på 813,84 kronor.
– Det är bra att få kontroll över vad varorna kostar och se hur vi ligger till jämfört med andra orter, säger Björn Kristiansson, ordförande för PRO i Gamleby.
Peder Fång är nyligen tillträdd butikschef på Coop Ankarsrum.
– Folk vet att vi inte kan konkurrera med de större butikerna. Ica i Gamleby är fyra gånger så stor som vår butik, säger han.
I Västerviks stad har inga butiker undersökts.
– Vi har mött motstånd bland handlarna och därför blev det inte av att vi genomförde undersökningen förra året, säger Jan-Erik Karlsson ordförande i PRO Västervik.
När vi ringer runt till några matbutiker i Västervik visar det sig att Willyskedjan har tagit ett centralt beslut om att inte skriva på det papper som PRO-medlemmen behöver för att få undersökningen godkänd. Butikschefen hänvisar till Willys centralt för en närmare beskrivning av orsaken till detta.
På Hemköp svarar butikschef Joel Arnryd:
– Hos oss är de välkomna, men jag tror att de brukar gå till de större butikerna. Vi är öppna och transparenta. Prisundersökningar på dagligvaror är bra och det är inte så ofta det görs som på andra produkter, säger han.
Även ica-handlare Katharina Arvidsson, Ica Maxi, välkomnar PRO:s prisjämförelse. Hon poängterar dock att det är viktigt att de varor som jämförs är likvärdiga.
PRO har gjort undersökt två varukorgar. En konventionell och en ekologisk (det är priset på den konventionella som redovisas ovan). Den konventionella innehåller 34 varor. Där ingår basvaror av kända märken bland andra Felix, Barilla och Wasabröd.
PRO skriver att undersökningen utvecklas för varje år och några av förändringarna var, för 2018, att en del varor är utbytta med mer grönsaker och mindre socker. Några förpacknigsstorlekar är utbytta till mindre paket för att bättre passa målgruppen äldre och ensamhushåll.