Bästa hösten på två år

KLT kan blicka tillbaka på en toppenhöst. Enligt trafikdirektör Karl-Johan Bodell, har perioden september-november 2014 varit den driftmässigt bästa perioden på Tjustbanan under de senaste två åren. - Vi har haft en punktlighet på över 90 procent ankomst både i Linköping och Västervik, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

KLT är nöjda med hösten. Driftmässigt har trafiken mellan Västervik och Linköping varit den bästa på två år. - Förhoppningen är att framtiden ska innehålla betydligt färre fordonsproblem, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

KLT är nöjda med hösten. Driftmässigt har trafiken mellan Västervik och Linköping varit den bästa på två år. - Förhoppningen är att framtiden ska innehålla betydligt färre fordonsproblem, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

Foto:

Västervik2014-12-12 07:48


Under sommarmånaderna förekom det en del inställelse av tåg. Karl-Johan Bodell förklarar anledningen.
- Orsaken till detta var brist på reservdelar till fordonen och en övergripande personalbrist hos vår entreprenör för all trafik i södra Sverige vilken vi också drabbades av. Under juni månad var det övertidsblockad som även drabbade vår trafik på Stångådals- och Tjustbanan.
Karl-Johan Bodell berättar att från den 1 september har ägandet av ltinofordonen övergått från Landstinget i Kalmar län till Landstingen i Sveriges gemensamma fordonsbolag Transitio AB.
- Vi har sedan inköpet av fordonen haft stor hjälp av Transitio som bidragit med sin specialkunskap för förvaltning av fordon.
Transitio AB kommer i framtiden att ansvara för det övergripande underhålls- och revisionsansvaret för tågen. Enligt Karl-Johan Bodell kommer det att ge en högre kvalité.
- Vår förhoppning är att vi under närmaste tid även ska kunna överlåta vår andra fordonstyp (Y2) till Transitio AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om