Ursprungligen konstruerades den som en torpedbåt 1976, men har efter det byggts om till robotbåt och var med under kalla kriget och på andra spaningsuppdrag.
– Sverige hade 12 robotbåtar en gång i tiden och nu kvarstår den här och systerbåten "Västervik" som ligger som i en tidskapsel nere i Karlskrona, säger Johan Lindroth, Föreningen Svenska Robotbåtar (FSvR) och säkerhetsansvarig ombord.
– "Västervik" har lämnats precis som den är då den sista besättningen klev av efter förhör som hölls i samband med grundstötningen av den ryska ubåten U137, år 1981 i Karlskrona, och är öppen för besök där.
Levande militärt museum
Systerbåten "Ystad" har föreningen däremot i drift som ett levande museum och på tillbakaresa från Kiel i Tyskland besöker nu fartyget olika hamnar.
– Hon är 47 meter lång, sju meter bred, har plats för åtta robotar eller sex torpeder på akter sida och är byggd för att sänka andra båtar i strid, säger Malin Harström, FSvR.
Robotbåten har även en inbyggd brygga vilket innebär att all kan personal kan vara inomhus hela tiden om de skulle råka ut för radioaktivt nedfall och kemiskt eller biologiskt stridsmedel.
– Den har även en 57 millimeters allmålspjäs som används i självförsvar. Den har 13 000 hästkrafter och gör 36 knop i marschfart.
– Hon framfördes endast med sjökort och radar för att undvika att upptäckas, ej gps, säger Johan Lindroth. Färgen är även gjord med tanke på att gömma sig bland kobbar och skär, ej med grå havsfärg som de har idag.
År 2005 pensionerades fartyget och togs då över av Statens maritima museum. Men skötsel och drift sköts helt ideellt av Föreningen Sveriges Robotbåtar.
Under söndagen var 15 personer från Västervik anmälda för att följa med på det 250 ton tunga fartyget upp till Oxelösund. När vår tidning var på besök förbereddes middagen för besättningen, som minst måste var 12 personer för att föra fram robotbåten med alla dess funktioner på ett säkert sätt.