När vi stiger in i klassrummet har klass 5A precis påbörjat skoldagen. Längst fram står klassföreståndaren Matilda Markskog och informerar eleverna om dagens uppgifter. Till sin hjälp har hon en mikrofon fäst på kinden.
– Det här är mitt andra år i den här klassen. Vi har ett fantastiskt arbetsklimat och jag har under alla mina år som lärare aldrig varit med om ett så tyst klassrum, säger Matilda Markskog.
En elev i klassen har en hörselnedsättning och med anledning av det har Helene Lindhe, hörselpedagog på Västerviks kommun, arbetat med klassen under flera år.
– Forskning visar att elever med hörselproblem och även elever med utvecklingsförsening uppvisar större inlärningssvårigheter i bullriga miljöer, säger Helene Lindhe.
– En person utan hörapparat kan sortera bort vissa ljud men det är svårare för dem med hörapparat.
I klassrummet finns idag ett högtalarsystem med tillhörande mikrofoner till elever och lärare. Längst ner på varje stolsben sitter också en mjuk tygtoss som dämpar störande ljud från stolen.
– De här trossarna är väldigt bra och gör en jättestor skillnad.
Vid bordet längst ner sitter Jack Ström och skriver morgonens uppgifter. Han tycker att bordsmikrofonerna fungerar bra.
– Jag tycker att de är bra, men ibland så glömmer folk att ladda dem. Ljudnivån är bra och det är viktigt när man måste vara koncentrerad.