Bättre arbetsro i tystare klassrum

Klass 5A på Marieborgsskolan i Västervik har tagit hjälp av kommunens hörselpedagog för att få ner ljudvolymen i klassrummet. Resultatet? En förbättrad arbetsro för eleverna. "Tekniken vi använder är fantastisk", säger klassföreståndaren Matilda Markskog.

Jack Ström är en av eleverna i klass 5A. Han tycker att bordsmikrofonerna bidrar till ett bättre arbetsklimat i klassrummet.

Jack Ström är en av eleverna i klass 5A. Han tycker att bordsmikrofonerna bidrar till ett bättre arbetsklimat i klassrummet.

Foto: Filip Gustafsson

Västervik2018-12-19 17:45

När vi stiger in i klassrummet har klass 5A precis påbörjat skoldagen. Längst fram står klassföreståndaren Matilda Markskog och informerar eleverna om dagens uppgifter. Till sin hjälp har hon en mikrofon fäst på kinden.

– Det här är mitt andra år i den här klassen. Vi har ett fantastiskt arbetsklimat och jag har under alla mina år som lärare aldrig varit med om ett så tyst klassrum, säger Matilda Markskog.

En elev i klassen har en hörselnedsättning och med anledning av det har Helene Lindhe, hörselpedagog på Västerviks kommun, arbetat med klassen under flera år.

– Forskning visar att elever med hörselproblem och även elever med utvecklingsförsening uppvisar större inlärningssvårigheter i bullriga miljöer, säger Helene Lindhe.

– En person utan hörapparat kan sortera bort vissa ljud men det är svårare för dem med hörapparat.

I klassrummet finns idag ett högtalarsystem med tillhörande mikrofoner till elever och lärare. Längst ner på varje stolsben sitter också en mjuk tygtoss som dämpar störande ljud från stolen.

– De här trossarna är väldigt bra och gör en jättestor skillnad.

Vid bordet längst ner sitter Jack Ström och skriver morgonens uppgifter. Han tycker att bordsmikrofonerna fungerar bra.

– Jag tycker att de är bra, men ibland så glömmer folk att ladda dem. Ljudnivån är bra och det är viktigt när man måste vara koncentrerad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!