Råder det motsatta kan det sluta med att du får hämta din post på Postnords företagscenter.
Detta får de boende i ett flerfamiljshus i Västervik nu erfara. Från och med den 1 oktober får de inte längre sin post levererad till hemadressen – det vill säga om fastighetsägaren inte åtgärdar bristerna innan dess.
– I det här fallet handlar det om för små brevinkast som personalen river händerna på, säger Cathrin Nehm, distributionsområdeschef på Postnord i Västervik. Det är alltså arbetsmiljöskäl som ligger bakom beslutet.
Hon förklarar att brevbärarna själva rapporterar in problem i likhet med detta. Därefter undersöker Postnord den aktuella adressen och gör en analys av läget.
– Oftast rör det sig om för dålig belysning i trapphuset och för trånga brevinkast. Det finns tydliga regler både för placeringen av brevinkasten och minsta mått på dem, liksom styrkan på belysningen. Det måste vara så pass ljust att brevbärarna kan läsa vad som står på breven och inte riskerar snubbla på grund av dålig sikt.
Enligt Cathrin Nehm har fastighetsägaren i fråga haft god tid på sig att åtgärda bristerna.
– Han uppmärksammades på problemen första gången i februari 2017 och därefter har vi påmint honom vid upprepade tillfällen. Eftersom inget hänt får vi ta till den här åtgärden nu.
Fastighetsägaren själv är fullt medveten om problemet och menar att det snart ska vara åtgärdat.
– Jag ska sätta in postboxar men har inte hunnit ordna det än eftersom jag varit tvungen att ägna mig åt en hel del renoveringsarbeten det senaste året, säger han.
Han säger vidare att fastighetens hyresgästerna inte ska behöva hämta sin post på Postnords företagscenter framöver. Postboxarna ska vara på plats till den 1 oktober.