På torsdagen tog regeringen beslutet som både Söderköpings kommun och Trafikverket länge har väntat på. Den nya vägplanen för förbifarten nya E22 fastställdes. Det innebär att regeringen nu tagit ställning till alla överklaganden som kommit in och vägplanen har vunnit laga kraft. Beräknad byggstart är 2024 med fyra års byggtid.
– Det här var nästa viktiga steg och nu fortsätter vi framåt tillsammans med Trafikverket, säger Martin Sjölander i ett pressmeddelande.
Även i Västervik har beskedet tagits emot med glädje:
– Jag gläds å Söderköpings vägnar men jag undrar om detta ändå inte påverkar oss söderut ännu mer, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson efter beskedet om att regeringen gett klartecken till att den nya förbifarten förbi Söderköping får byggas.
Han betonar att det var ett otroligt välkommet besked, inte minst just denna vecka med tanke på Trafikverkets förslag om att tågen på Tjustbanan ska att ha slutstation Tannefors och inte Linköping när Ostlänken byggs om.
– Men det här betyder inte att vi prioriterar ner järnvägen och Tjustbanan, säger han.
– I fråga om det tar vi nu en omstart.
– Rent konkret vet vi nu ändå att vi kommer att ha bra bussförbindelser till Norrköping, säger han.
Bilköerna på E22 har varit ett problem under somrarna i decennier tillbaka, på grund av den öppningsbara bron över Göta kanal i kombination med trafikljusen genom staden. Åtminstone sedan 1970-talet har det funnits tankar på att lösa situationen med en förbifart runt Söderköping.
– Men någon fastställd vägplan för en ny dragning har aldrig funnits förut. Nu börjar man kunna se att det här kommer bli verklighet, säger Martin Sjölander (M), Söderköpings kommunalråd.
Genom åren har turerna varit många, under en period talades det om båtlyft men man fastnade så småningom för en öppningsbar lågbro. Detta ändrades emellertid när en ny projektledare sjösatte en utredning om en akvedukt under Göta kanal. Det är denna plan som nu gäller.
Förbifarten ska bestå av en mötesfri väg med tre samt fyra körfält och flera trafikplatser. Väg 210 från Sankt Anna skärgård ska också förlängas med skärgårdslänken som ska ansluta till E22 söder om Braberg.
Förutom minskade köer ser Martin Sjölander även andra positiva aspekter med projektet.
– Dels kommer vi inte längre att ha en Europaväg som delar staden. Sedan kommer vi inte att få in buller och avgaser på samma sätt. Det här kommer att ge positiva effekter för hela östra Götaland, egentligen, bedömer han.
Artikeln kan komma att uppdateras.