Många politiker ansåg att man inte hade någonting att välja på om Västervik ska vara aktuella för att ta emot Gotlandstrafik redan i april, när beslutet fattades i kommunfullmäktige i måndags kväll.
Däremot hade man olika sätt att se på nyttjanderättsavgiften och hur processen hade skett.
Först ut var Jon Sjölander (M) som menar att man måste se till att skriva långa avtal med de rederier som vill bedriva Gotlandstrafik.
"Konstigt att sänka hamnhyran"
- Vi satsar trots allt sex miljoner kronor på att renovera hamnen. Vårt uppdrag måste bli att se till att de pengarna kommer tillbaka till kommunens skattebetalare, genom att höja nyttjanderättsavgiften och att skriva långa avtal.
Mariann Gustafsson (V) ansåg att de två nya utredningarna av hamnen i princip var onödiga.
- Man gjorde en utredning av hur dålig hamnen var redan i mars 2014. Vi har nu alla sett bilder från den utredningen och inser hur illa det var ställt med hamnen redan för två år sedan. Varför gjordes ingenting åt hamnen då? Varför gjordes ytterligare två utredningar en i oktober 2015 och en i december samma år? Jag tycker också att det är konstigt att man sänkte hamnavgiften med 1,1 miljon kronor 2015 för hamnoperatören.
Läs mer i onsdagens papperstidning
Beslut att investera i hamnen
Det blir en satsning på Västerviks hamn. Redan i april ska renoveringen för sex miljoner kronor vara klar för att kunna ta emot en jetdriven Gotlandsfärja.
Mariann Gustafsson (V) undrade varför hamnavgiften hade sänkts för 2015. Foto: Anders Sjögren
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!