En av maskinerna som fick mycket uppmärksamhet var tröskverket. Det är inte för inte som uttrycket ”det låter som ett helt tröskverk” har kommit till, förstår man efter ett närgånget besök.
Tröskverket drogs av en tändkulemotor och ”matades” av Fredrik Åhlin. Halmstrån och damm yrde i luften, medan August Åhlin försåg sin pappa med rågnekar på löpande band.
En som vet hur det var att tröska på riktigt är Hans Åkesson, ordförande i Hjorted hembygdsförening.
– Jag hjälpte pappa med tröskningen fram till 1986, vi var nog ett av de sista ställena som använde tröskverk.
– Att mata tröskverket på rätt sätt var viktigt. Nekerna måste fördelas jämnt för att få ut så mycket korn som möjligt ur stråna.
Mjöl, ved och sågspån
Andra maskiner som visades under lördagen var kvarnen, där vete maldes till grahamsmjöl. Den som ville kunde få provsmaka bröd bakat på hembygdsföreningens eget mjöl.
– Vetet kommer från säd vi tagit med självbindare, säger Hans Åkesson.
I närheten tuffade en välvårdad liten grön Munktell BM 10 framför en ”tiomannakniv”.
– Den kallades så för den gjorde tio mans arbete. Istället för att vässa en staver eller krake för hand med en yxa kunde den här maskinen användas.
Strax intill kapades ved på en vedkap. Näste man klöv sedan veden med en vedklyv av äldre modell.
– Vedkapen dras av en Beijer tillverkad i Vimmerby. Vedklyven dras av en Krimo, tillverkad i Kristdala, säger Hans Åkesson, kunnig i motorhistorik.
I sågverket intill sågades det bräder och reglar så att sågspånen yrde. Även där stod en Beijermotor.
Äldsta bilen på vägen
För att motor- och hantverksdagen skulle fungera hade runt tolv personer arbetat med förberedelserna under tre dagar, enligt Hans Åkesson.
– Vi är nog ganska ensamma om att ha så många gamla maskiner igång. Det är tur att vi har alla dessa duktiga pigga pensionärer.
Den som behövde en stunds vila från oljeos och oljud kunde besöka några av de hantverkare som fanns på plats. En av dem var Barbro Nilsson som visade vägen från lin till färdig duk.
Torvald och Stina Gustafsson hade åkt från Västervik till Hjorted i en Chevrolet från 1932. En blänkande vacker veteranbil, som paret köpte 1967 och sedan renoverade in i minsta detalj.
– Den blev inte klar förrän 1976, men efter det har vi åkt mycket med den. Min pappa Valentin hade en Chevrolet från 1930 som jag åkte i som barn, berättar Torvald Gustafsson.
– Vi får mycket uppmärksamhet, vi har ju en av de äldsta bilarna som är ute och kör på vägarna.
Spett eller hotstång
Från Misterhult kom smeden Peter Jenefeldt. Han smidde spikar och visade hur man vässar ett spett eller en hotstång.
– De kan bara vässas av en smed, det är nog många som har lite för slöa spett hemma.
Den som inte vet skillnaden mellan spett och hotstång får en lektion av Hans Åkesson.
– Ett spett är ett brytverktyg som är vässat på två sidor. En hotstång har en större klump nedtill, vässad på fyra sidor för att kunna göra rejäla hål för till exempel en staver till en gärdesgård. Dessutom har den en ögla upptill.
Du vänder på hotstången för att trycka till jorden runt stavern.
För den som vill ha en historie- och allmänbildningslektion är alltså motordagen i Hjorted rätt plats att besöka.