Biogasmack - lekstuga eller bra miljö?

Åsikterna går isär vad det gäller biogasmacken som nu läggs ned i Jenny i Västervik. Är det en förlustaffär som inte fört något gott med sig eller är det en miljövinst för Västerviksborna?

Är biogas bara en kostnad eller finns det miljövinster också. Foto: Anders Sjögren

Är biogas bara en kostnad eller finns det miljövinster också. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2016-12-10 11:00

Biogasmacken i Jenny läggs ned. Västerviks Biogas ska inte längre sälja biogas utan koncentrera sig på produktion. Investeringskostnaden för biogasmacken har kostat kommunen cirka 25 miljoner kronor och bolaget har gått med förlust i stort sett varje år. I år visar en prognos att bolaget gör en förlust på 1,5 miljoner kronor. Tittar man bort från kostnaderna och endast ser till miljövinsterna, med lägre utsläpp av metangas så är Västerviksborna en vinnare som får i sig mindre koldioxid än andra kommuninvånare som inte har trafik i den omfattningen som drivs med biogas.

Lekstuga

Lennart Brewitz i Västervik är inte anhängare till biogasbolaget i Västervik.

– Biogasmacken är en lekstuga som kostat skattebetalarna mycket pengar, säger han.

Torgny Kindh anser att biogasdrivna fordon är en återvändsgränd.

– Försäljningen av biogasdrivna bilar sjunker mer och mer. Det finns heller inte någon andrahandsmarknad i Sverige för personbilar som drivs med biogas.

Kalmar Länstrafik (KLT) kommer från och med 2017 att köra sina fordon på fossilfria bränslen, där biogas är ett av drivmedlen. Svensk biogas kommer att bygga en ny biogasmack vid Lunnargatan där bussgaragen idag finns.

Torgny Kindh är inte imponerad över det beslutet.

– Kalmar län är en återvändsgränd för bussbolagen.

Han menar att man istället ska el eller värme av den gas som produceras på Lucerna.

– Det ligger ett värmeverk ett stenkast från Lucerna. Varför inte bränna upp biogasen där istället för att låta det gå till bilbränsle.

Miljövinst

Mikael Nyman är klimatrådgivare vid Västerviks kommun. Han ser en stor miljövinst med att använda biogas till fordon.

– Metangasen som bildar koldioxid är 21 gånger farligare än biogas. Att köra bilar på biogas är en väldigt stor miljövinst.

Har Västerviksborna fått en miljövinst av att många fordon kör på biogas i kommunen?

– Ja vi hade inte haft den klimatnyttan annars. En bättre miljö har också ett pris. Biogasen gör skillnad för klimatet.

Han tror inte att enbart biogas kommer att lyckas göra Sverige fossilbränslefritt utan det är en del av smörgåsbordet. Andra delar är el och miljödiesel.

I det fallet är han och Torgny Kindh överens. Båda förordar en ny typ av miljödiesel.

– Det finns en mack i Västervik som säljer 100 procent diesel som inte är gjort på fossila ämnen. En del av kommunens sopbilar kör på det bränslet, säger Mikael Nyman.

– Det är ett icke fossilt bränsle som har framtiden för sig, säger Torgny Kindh.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om