Macken med tillhörande kompressorstation hade förmodligen inte funnits idag om inte Kalmar Länstrafik (KLT) ställt krav på fossilfritt bränsle i sin senaste trafikupphandling. En annan bidragande orsak är stödet från "Klimatklivet" som regeringen instiftat för den här typen av klimatsatsningar.
Kompressorstationen kan ta emot upp till fyra "gasflak" som levereras från Linköping. Biogasen kommer till viss del från Västervik i form av matavfall.
– Två tredjedelar av biogasen kommer från Linköping. En tredjedel produceras lokalt från Västerviks biogas, säger Mattias Philipsson.
Flytande biogas
En del av anläggningen är hittills inte färdigbyggd men beräknas vara klar i november. Den delen är avsedd för flytande metan.
– Biogas övergår till flytande form vid -160 grader. Då är den enklare att lagra och transportera, säger Mattias Philipsson.
– Flytande biogas är något vi kommer att titta mer på i framtiden, på så sätt kan vi avsevärt sänka distributionskostnaderna.
Biogasmacken som ligger vid infarten till Västervik blir kvar ett tag till, men ska så småningom ersättas helt av den nya macken, som ligger vid bussterminalen på Lunnargatan.
– Samarbetet med Västerviks Biogas har varit en förutsättning för att vi ska kunna etablera oss här.
"Naturligt steg"
Conny Tyrberg (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, beskrev invigningen av macken som ännu ett steg mot ett fossilfritt samhälle.
– Den här biogassatsningen påbörjades för tio år sedan. Steget som vi nu tar känns väldigt naturligt för oss, säger Conny Tyrberg.
Den nya macken ska i första hand serva KLT:s bussar med biogas, men förhoppningen är att fler fordon ska drivas med biogas i framtiden.
– Ju fler fordon som körs på biogas, ju bättre miljö.
Christer Lundh är ansvarig för fordonsenheten på Västerviks kommun.
– Med kommunens nyare bilar kan vi köra 40 mil på en full tank, när vi tankar med ren biogas, berättar han.
Han konstaterar att det har gjorts stora framsteg de senaste åren.
– Med de första biogasbilarna kunde vi bara köra 10-12 mil på en full tank.