Biogaståg sparbössa

Att Tjustbanan fått ett biogaståg, ger staten möjlighet att spara uppemot 600 miljoner kronor, som det skulle ha kostat att elektrifiera banan.
Det gör också att det kan gå fortare med upprustningen för en kortare restid.
- Tystare. Och fräschare.

Claes Roxbergh, t v, och Krister Örnfjäder provåkte Västerviks biogaståg.

Claes Roxbergh, t v, och Krister Örnfjäder provåkte Västerviks biogaståg.

Foto:

Västervik2005-09-27 06:38

Så tycker Claes Roxbergh (mp) om det nya biogaståg som den 24 oktober börjar trafikera sträckan Västervik-Linköping. Claes Roxbergh är ordförande i riksdagens trafikutskott, som i går besökte Västervik. Ledamöterna åkte med biogaståg från Linköping till Västervik.
Riksdagsmannen Krister Örnfjäder (s), som också sitter i trafikutskottet, ser stora fördelar för framtiden med det nya biogaståget.
Om Tjustbanan i stället skulle ha elektrifierats, skulle det ha kostat 500-600 miljoner kronor, enligt Carl Lilliehöök, VD för Svensk Biogas.
Att staten nu slipper punga ut med så mycket pengar bara för elektrifiering, gör att Västervik ligger bättre till för att få pengar till att rusta upp banan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om