Under våren har de nya större vägvisningsskyltarna runt om i Västervik satts upp. En nyhet är den elektroniska visningen av lediga parkeringsplatser. Systemet smögs igång för några veckor sedan, men på fredagen var det pressvisning.
– Nu har vi kommit så långt som vi ville innan sommaren, säger gatuchef Anders Norell.
Så här långt har systemet fungerat i stort sett bra.
– Det har varit en del kalibrering, men det var vi förvarnade om att det skulle krävas, säger Anders Norell, på Västervik Miljö och Energi.
Hittills har man inte fått några klagomål från bilister som kommit till en parkering som skulle ha haft lediga rutor, men som varit fullbelagd.
Skyltningen är uppbyggd så att den som kommer på infarten till Västervik upplyses om hur många lediga p-rutor det finns totalt i centrum. Ju närmare centrum man kommer ju mer uppdelat blir det, för att till slut visa antalet lediga p-rutor på enskilda parkeringsplatser.
Daniel Niklasson, chef på samhällsbyggnadsenheten, ser en stor fördel med det nya systemet.
– Beläggningen mellan p-platserna blir jämnare. Vi får ofta höra att det inte finns lediga p-platser i centrum, men ofta kan det vara så att det finns platser som folk inte tänker på.
När Västervik installerade systemet tittade man på Kalmar. Där fanns det längre tillbaka en liknande debatt, men sedan vägvisningen blivit bättre så har klagomålen blivit färre.
– En fördel är att man slipper att "snurra runt i stan" på jakt efter parkering, säger gatuchefen Anders Norell, och menar att det både är mer miljövänligt och gör livet bekvämare för invånarna.
Fortfarande återstår Stenhamra att ansluta. Där finns ett praktiskt problem. Uppskattningen av antalet lediga p-platser bygger på slingor som räknar antalet fordon som kör in och ut från p-platsen. På Stenhamra finns ett antal rutor som disponeras av en bostadsrättförening. Systemet kan inte känna av om bilarna hör till boende i bostadsrättsföreningen, eller vanliga besökare.
– Det är en fråga som vi jobbar med. I höst ska layouten på Stenhamra göras om, säger Daniel Niklasson.
På önskelistan finns också att få med de privatägda parkeringshusen i systemet.
– Där pågår samtal mellan fastighetsägarna och leverantören av vårt system, säger Anders Norell, gatuchef.
Systemet ska kunna hantera tillkommande parkeringar. Bland annat planeras en parkering nära Riksbyggens hus vid Skeppsbrokajen. Det var ett område som var byggetableringsplats när de nya bostadsrättshusen byggdes. Tanken är att det ska bli centrumnära parkering istället.