Under många år har parkeringssituationen i Västervik debatterats. Många upplever det som svårt att hitta centralt belägna parkeringsplatser och så sent som i april i år antog kommunstyrelsen den parkeringsstrategi som tagit fyra år att arbeta fram.
Bland annat vill kommunen göra det lättare för besökare att hitta parkering genom elektroniska parkeringsskyltar som visar antal lediga platser på de större parkeringsplatserna. Man jobbar också vidare med den idé som länge diskuterats, nämligen att bygga parkeringshus på parkeringen vid Ellen Keyskolan. Även ytterligare ett däck på parkeringen Garvaren är under diskussion. I det senare fallet har en förprojektering beställt som ska ge kommunen en kostnadsuppskattning.
I policyn talar man om ett behov av minst 200 nya parkeringsplatser i Västerviks centrum till år 2022.
Leif "Vilse" Andersson bor i närheten av Garvaren och han känner sig tveksam till behovet av ytterligare ett parkeringsdäck.
– Jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart. Att bygga parkeringsdäck med tillhörande på- och avfarter är dyrt och det är det inte värt för så få platser, säger han.
I dag finns 60 platser på Garvaren och med ytterligare ett däck skulle antalet knappt fördubblas. Samtidigt skulle sikten ut över Skeppsbrofjärden skymmas för både boende och turister som rör sig i området.
– Stråket ner mot vattnet är ett av de mest frekventa promenadstråken under sommaren. Dessutom finns kulturmärkta byggnader precis intill parkeringen och det rimmar illa att slå upp ett modernt parkeringsdäck precis intill, säger han.
Egentligen tror inte Leif "Vilse" Andersson att det finns något behov av fler parkeringsplatser i centrum.
– Det är en myt och handlar mer om bekvämlighet och snålhet för det bilburna folket, säger han och berättar att han under några dagar i mitten av juni räknade antal lediga parkeringsplatser på de båda parkeringarna mitt på dagen. Han konstaterade att det på Skeppsbron fanns mer än 70 lediga platser och på Garvaren mer än 30 platser lediga vid samtliga tre tillfällen då han räknade.
Om nu ändå fler platser ska byggas förespråkar Leif "Vilse" Andersson att man i stället för många nya parkeringar satsar på en enda rejäl byggnad, exempelvis vid Ellen Keyskolan där diskussioner redan pågår.
– Ett annat alternativ hade ju varit att bygga under jord, säger han.