Brister i riskbedömning av flygplatsen

Västervik Miljö & Energi AB pekar på flera brister i en riskbedömning av flygplatsen i Västervik.

Västervik2018-03-22 13:00

Västerviks flygplats ligger vid Mommehål, cirka åtta kilometer nordväst om Västerviks centrum. Flygplatsen anlades 1970 och togs i bruk året därpå. Den ägs av Västerviks kommun, men drivs av Västerviks Hangarförening. I april 2016 beslutade kommunfullmäktige att landningsbanan på flygplatsen ska förlängas, från dåvarande 800 meter till dagens 1 400 meter. I en rapport som konsultföretaget Sweco har gjort står det att syftet med banförlängningen är att öka säkerheten vid landning och start på flygplatsen.

Fler flygningar

En förlängning av banan med 400 meter gör det säkert för befintlig trafik att fortsätta trafikera banan, skriver man i rapporten. En tabell visar att antalet flygningar totalt kommer att öka om landningsbanan byggs ut, från 2 150 flygningar till 2 800.

I december 2017 upprättade samhällsbyggnadsenheten en riskbedömning av Västerviks flygplats. Västervik Miljö & Energi AB pekar på flera brister i dokumentet. Bland annat anser de att det tydligt måste framgå att det är kommunens huvudvattentäkt som ligger i nära anslutning till flygplatsen.

- I rapporten kommer man fram till att sjövattnet blir oanvändbart under en begränsad tid. Hur lång tid avses? Resonemanget bakom denna slutsats känns tunt, skriver Ruben Öberg, VA chef.

Skogen

Man saknar också en bedömning för hur skogen vid landningsbanan kan påverkas. Ruben Öberg skriver att nedtagning av skog kan påverka markkemin, och ge upphov till rörlighet av ämnen i marken.

- Ändrad avrinning och tillförsel av exempelvis brunifierade ämnen till sjön Hjorten kan försämra dess kvalitet som ytvattentäkt.

En annan svaghet som Västervik Miljö & Energi AB ser är att något platsbesök inte har gjorts. Bruno Nilsson, chef för samhällsbyggnadsenheten, svarar att nödvändig och efterfrågad information funnits tillgänglig via kontakt med flygplatsen, räddningstjänsten och representanter från kommunen.

Ruben Öberg anser även att risken för sabotage bör ingå i riskbedömningen. Han skriver att det är en stor faktor som man inte kan blunda för.

Bruno Nilsson svarar:

- Förlängningen av rullbanan bedöms inte medföra att risken för sabotage ökar markant. Möjligheten till instängning av hela flygplatsen ska utredas för att minska risken för att obehöriga kommer in på området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om