Bröderna Dimpker inspirerar

Under hösten håller musikerna Adam och Martin Dimpker ett antal workshops med högstadieelever. Tanken är att på ett lustfyllt sätt visa ungdomar att de också kan skriva låtar. Det finns nämligen knep för hur man på ett enkelt sätt får ihop en ny låt.

Linnea Petterson, Agnes Aupers och Nataly Alapaki skrev en text om sin omtyckta lärare Emelie Liffner Nilsson som också fick en kram.

Linnea Petterson, Agnes Aupers och Nataly Alapaki skrev en text om sin omtyckta lärare Emelie Liffner Nilsson som också fick en kram.

Foto:

Västervik2017-10-17 15:00

Nyss hemkomna från en inspirerande miniturné i New York damp bröderna Dimpker, eller "Dimpker Brothers" ner på Ellen Keyskolan. Nu var det deras tur att inspirera ungdomar i att börja skriva musik. "Dimpker Brothers" består av Adam och Martin Dimpker från Hulta i norra delen av länet. Under flera år har de spelat ihop och nått allt större framgångar och publicitet.

Katarzyna Uminska, som är musiklärare på Ellen Keyskolan har bjudit in dem.

-Jag stötte på "Dimpker Brothers" när jag satt i juryn på musiktävlingen "Musik Direkt" och insåg att de skulle vara perfekta för en workshop med ungdomar, säger hon.

Nu har projektet kommit igång med hjälp av pengar från "Skapande Skola" och många klasser i årskurs åtta och nio kommer att få prova på att skriva låtar under vintern.

Amerikanska låtskrivarknepet

-Det här är den första workshopen som vi har utvecklat själva, den utgår från det man kallar "det amerikanska låtskrivarknepet" berättar Martin Dimpker.

Om man har skrivkramp är detta ett sätt att komma vidare, man tar en gammal låt och skriver en ny text till den. När texten är klar så ändrar man melodin och vips, så har man en ny låt.

-Enkelt men effektivt, skrattar Martin Dimpker.

Sång till läraren

Eleverna arbetar i grupper om tre, de får den amerikanska klassikern "Country Road" att sätta ny text till. Inspirationen flödar och det blir sex olika låtar, allt från "Spa i Moskva" till en "En fängslad man". Tre tjejer väljer att skriva en låt till sin lärare Emelie.

-Först skulle vi komma på en refräng och då tänkte vi på vår lärare Emelie Liffner Nilsson som vi gillar jättemycket, berättar Agnes Aupers.

Alla grupper är färdiga och lämnar in sina texter till bröderna Dimpker. De sätter snabbt ihop ett enkelt komp på en "loop pedal" och börjar framföra elevernas texter, nu till en ny melodi. Eleverna verkar både glada och överraskade när de hör sin text framföras på ett proffsigt sätt. Många känslor avspeglas i ungdomarnas ansikten, kanske mest stolthet.

Hur var eftermiddagen?

- I början var det svårt, men sen blev det jättekul, säger en glädjestrålande Nataly Alapaki.

Ska ni bli låtskrivare nu?

- Troligen inte, men vi får väl se, ingenting är omöjligt, säger Agnes Aupers.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om