Busfrö-familjen växer

Det som började som ett litet frö, har vuxit och spridit sig i landet. Nu finns det fem Busfrö-butiker i Sverige, med Västervik inräknat. Och ytterligare fem etableringar är på gång. Stina Qubti har siktet inställt på studentstäder.

Barnkläder i olika färger och storlekar finns det gott om.

Barnkläder i olika färger och storlekar finns det gott om.

Foto:

Västervik2018-02-06 13:00

Att sälja begagnat, om det såväl handlar kläder, leksaker eller inredning, har visat sig vara ett vinnande koncept. På Busfrö vill man göra det på ett modernt sätt. Varorna säljs på kommission, vilket innebär att kunderna lämnar in och butiken säljer. Enkelt, snabbt och smidigt är tanken. Men också ekonomiskt, smart och miljövänligt.

För Stina Qubti blev det lösningen på ett berg av urvuxna barnkläder. 2010 öppnade hon butiken i Västervik, som sedan dess har vuxit snabbt både vad gäller butiksyta och sortiment.

- Det finns fem Busfrö-butiker idag, i Västervik, Jönköping, Norrköping, Motala och Kalmar, berättar Stina Qubti, samtidigt som hon tar emot en ny kasse med damkläder från en kund.

Butiken tar emot upp till åtta ton kläder i månaden. Kläderna hänger ute till försäljning i 60 dagar och därefter skänks osålda varor till välgörande ändamål.

- Vi säljer ungefär lika mycket från varje avdelning. Damkläder är en jättestor dragare, säger Stina Qubti.

Studentstäder lockar

Hennes ambitioner är höga. Busfrö Nytt & Bytt satsar nu på att sprida konceptet och bilda Sveriges första franchisekedja för second hand i privat regi. Visionen för 2030 är att Busfrö ska vara det självklara valet för hållbar konsumtion i varje svensk stadskärna.

- Nu hoppas vi på etableringar i Växjö, Linköping, Borås, Oskarshamn och Visby.

Det är studentstäderna som lockar mest. Där finns den huvudsakliga målgruppen enligt Stina Qubti.

- Där finns en tro på hållbar konsumtion. I en Busfrö-butik kan man hitta flera olika stilar och skapa sin egen personliga stil, vilket jag ser som väldigt viktigt.

Ett första steg inför framtida etableringar blir att hitta rätt franchisetagare som kan driva verksamheten.

- Det måste vara personer som är villiga att vara med på en speciell resa. Att driva en egen butik kräver rätt person.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om