Det gäller att hålla på en nyhet i taget, nämligen var nästa "Busfrö" ska öppna. Motala var den senaste i raden av städer där Stina Qubtis second hand-koncept öppnade. Sedan tidigare finns det butiker i Jönköping och Norrköping.
- Nästa öppnar i början av 2017, och så tror jag det blir en till senare under året. Målet är två om året. När vi ordnat en bättre organisation är målet fyra butiker per år.
Busfrö Nytt & Bytts utveckling har gått fort. Från att ha öppnat en mindre butik med enbart barnsortiment på Welux i december 2010, till flytten in till Storgatan i september 2011. Från hösten 2012 även med damavdelning och skyltfönster mot Storgatan. I mars 2015 utökade butiken med en hemavdelning och fler skyltfönster.
- Nu är vi åtta anställda, varav tre jobbar deltid. Jag har även en timanställd, samt tar in extrapersonal under vår och höst då det är extremt mycket inlämningar. Och så får mamma hjälpa till ibland också, säger Stina Qubti.
Vad tror du ligger bakom den här utvecklingen?
- Konceptet i sig kunderna gillar återanvändning. Och alla vinner på det, går det bra för Busfrö går det bra för inlämnarna.
- Men det handlar om hela upplägget: lättillgängligt, modernt och fräscht. Det är väldigt roligt att höra att kunderna går till oss först, sedan till kedjorna om de inte hittar det de söker här.
I Västervik står dam- och barnavdelningarna för 40 procent vardera av omsättningen på cirka fem miljoner kronor. Hemavdelningen för 20 procent.
Om du hade mer yta, vad skulle du utöka med?
- I första hand en herravdelning, sedan möbler, ungdomskläder och träningskläder.
I november 2014 öppnade den första franchisebutiken i Jönköping. Sedan följde Norrköping i juli 2016 och Motala i december 2016. Tanken är att butikerna öppnar med dam och barn, för att sedan utöka med hem.
- Under våren öppnar vi den butik som kommer bli näst störst, en fullsortimentbutik med en gång. Den kommer också innehålla en nyhet som inte ens finns i Västerviksbutiken.
Vad händer mer under 2017?
- Vi får förhoppningsvis mer tid till uppfräschning och skyltning i butiken i Västervik, något personalen är duktig på. Jag ska jobba mer med själva franchiseorganisationen. Framöver är det den som ska växa, och det ska den göra i Västervik.