Expansiv butikskedja flyttar in bredvid Hemmakväll

Intersport och Hemmakväll i Västervik får sällskap. I sommar är tanken att en ny butik ska flytta in.
Intersport och Hemmakväll i Västervik får sällskap. I sommar är tanken att en ny butik ska flytta in.

Ytterligare en butikssatsning kommer under sommaren att bli verklighet mitt i centrala Västervik. En ny hyresgäst ska in mellan Hemmakväll och Guldkant.

Västervik 12 februari 2024 11:00

Förra veckan kunde vi berätta att Intersport och Hemmakväll minskar sina ytor vid Grönsakstorget för att göra plats för en ny butik.

Nu kan vi avslöja att det är lågpriskedjan Normal som kommer att flytta in.

Jan Nyberg är coach för Normal Sweden och berättar att man planerar att öppna under sommaren.

– Jag säger inget exakt datum, då kan man göra någon besviken, men om allt går som det är planerat öppnar vi i mitten av sommaren.

Normal är ett danskt bolag som expanderar kraftigt just nu.

– Vårt räkenskapsår börjar första augusti varje år. Räknat från det har vi öppnat 26 butiker hittills, säger Jan Nyberg.

I dagsläget har man 110 butiker i Sverige.

– Och imorse var det sammanlagt 655 butiker i de åtta länder där vi finns.

Normal är en lågprisbutik och säljer märkesvaror av bland annat smink, hygien och "prylar".

– Det är välkända märkesvaror till ett fast lågt pris men det är även heta och coola produkter som blivit virala genom Instagram och Tiktok. Just det är något som fungerat jättebra för oss.

– Men det är även så att vi tar in minst 100 nya produkter varje vecka, det ska alltid finnas något nytt när man kommer till butiken.

Butiksytan i Västervik blir på strax över 370 kvadrat, vilket är något mindre än de cirka 400 kvadrat som är snittet för de svenska butikerna, berättar han vidare.

– Vi kommer att börja med ett sortiment som är ganska normalt för alla våra butiker. Men ser vi sedan att man exempelvis skriker efter kanske kosmetika i Västervik så kan man anpassa sig efter det och skruva lite på sortimentet.

En del av affärsidén är även att ligga just centralt i städerna och väletablerade handelsplatser.

– Vi ska ligga mitt i smeten, det är tanken. Vi ska inte vara en lågpriskedja som ligger ute i någon köplada långt bort. Vi ser att det fungerar, konstaterar han.

Under våren öppnar också en annan lågpriskedja, "Mer för fler, i Västervik. Hur ser du på en sådan konkurrens?

– Jaha, kul! Vi ser inte på vad andra gör utan tittar bara på vår egen verksamhet.

Nu ska man rekrytera en butiksledare till butiken i Västervik.

– Sedan är det upp till den att bestämma hur teamet ska se ut. I vissa fall kör man på få som har många timmar, i andra satsar man på fler som har lite färre timmar, det där får man lägga upp själv. Men runt ett tiotal medarbetare kan jag tänka mig att det blir.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa